Scenariusz zajęć z biologii "Mszaki rośliny o dominującym gametoficie" dla uczniów klasy II szkoły ponadpodstawowej poziom rozszerzony
W prawidłowym rozwijaniu umiejętności naukowej uczniów ważne jest by, zapoznawali się oni z procedurą problematyki badawczej. W trakcie tej jednostki lekcyjnej uczniowie mają przeprowadzać celowe obserwacje makroskopowe i mikroskopowe. Pozwoli to doskonalić umiejętność planowania i przeprowadzania obserwacji oraz ocenić poprawność zastosowanych procedur badawczych.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ CZYTELNICZYCH "Czytanie na trawie" DLA UCZNIÓW KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ
Scenariusz przeznaczony jest dla uczniów klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej. Zawiera treści z podstawy programowej szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej (kl. I) z preambuły oraz przedmiotu język polski. Zajęcia realizowane są w plenerze z całą grupą uczniów, wymagają zaaranżowania przestrzeni piknikowej. Mają za zadanie rozwijanie zainteresowań uczniów oraz wskazanie sposobu spędzania wolnego czasu.
Scenariusz zajęć z geografii "GDZIE ZNAJDĘ LODOWCE?" dla uczniów 1 klasy szkoły ponadpodstawowej w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Scenariusz lekcji uwzględnia realizację treści działu „Hydrosfera” podstawy programowej dla zakresu podstawowego, które powinny być również znane przez uczniów realizujących kształcenie w zakresie rozszerzonym. W toku lekcji nauczyciel ma możliwość kształtowania zarówno umiejętności geograficznych (m.in. wykorzystanie i analiza danych kartograficznych) jak i umiejętności współpracy podczas wykonywania zadań w grupach. W scenariuszu wykorzystano wybrane techniki, których zadaniem jest motywowanie i pobudzanie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy zaczerpnięte z publikacji „Jak motywować uczniów do nauki?” Merrill Harmin.
Wakelet dla nauczycieli geografii
Przestrzeń Wakelet „GEO_FORUM- Sieć Współpracy Nauczycieli Geografii” to zbiór kolekcji, w których nauczyciel geografii znajdzie materiały pomocne do prowadzenia lekcji i ich przygotowywania oraz materiały do własnego doskonalenia. Została ona stworzona w ramach sieci współpracy i samokształcenia GEO_FORUM działającej w SCDIDN w Siedlcach. Przestrzeń podzielono na kilka obszarów, w których zainteresowani znajdą:
- materiały do lekcji (w tym animacje, ciekawe aplikacje, prezentacje, materiały filmowe i serwisy geograficzne, itd.);
- źródła danych GIS dla nauczycieli geografii;
- mapy i dane statystyczne on-line do pracy indywidualnej z uczniem oraz przygotowania materiałów do lekcji;
- gry geograficzne i aplikacje do ich tworzenia;
- materiały do matury dla nauczyciela i ucznia;
- ciekawe webinary i wykłady dla nauczycieli geografii;
- wybrane webinary i akty prawne (w tym podstawa programowa), które mogą przydać się każdemu nauczycielowi w jego pracy;
- strony i kanały geograficzne z materiałami, poradnikami i kolekcjami dla geografów.
Materiały w przestrzeni są i będą systematycznie uzupełnianie i aktualizowane. Serdecznie zapraszam do współtworzenia naszej bazy wiedzy ? – swoje propozycje do dołączenia proszę przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Link do kolekcji: https://wakelet.com/@GEO_FORUM_Siedlce__siec_wspolpracy_nauczycieli_geografii6814
Marta Zwolińska
doradca metodyczny geografi
SCDiDN Siedlce
Scenariusz lekcji wychowawczej/zajęć kreatywnych "Odkrywanie świata sztucznej inteligencji"
W dzisiejszym świecie, zdominowanym przez technologie cyfrowe, sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wszechobecna. Dla wielu osób może to być zagadkowe pojęcie, które budzi zarówno ciekawość, jak i obawy. Warto poświęcić czas na zrozumienie tego, czym właściwie jest sztuczna inteligencja i jak wpływa na nasze życie codzienne. Niniejszy scenariusz lekcji wychowawczej/zajęć kreatywnych skupia się na odkrywaniu świata sztucznej inteligencji. Przeznaczony jest dla uczniów klas VI-VIII szkoły podstawowej oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Celem głównym jest wspieranie kompetencji cyfrowych uczniów oraz wprowadzenie ich do bezpiecznego korzystania z Internetu, poprzez poznanie podstawowych zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją. Podczas lekcji uczniowie będą mieli okazję zgłębić definicję sztucznej inteligencji, zapoznać się z praktycznym wykorzystaniem narzędzia konwersacyjnego Perplexity AI oraz zrozumieć znaczenie bezpieczeństwa i etyki w korzystaniu ze sztucznej inteligencji. Poprzez praktyczne działania, dyskusję i burzę mózgów, uczniowie będą mogli rozwijać kompetencje cyfrowe oraz doskonalić umiejętność argumentacji. Lekcja ta ma charakter interaktywny i praktyczny, zachęcający uczniów do aktywnego uczestnictwa i samodzielnego eksplorowania tematu. Poprzez wykorzystanie współczesnych narzędzi cyfrowych, jak Perplexity AI, uczniowie będą mogli osobiście doświadczyć, jak sztuczna inteligencja może wspierać naszą codzienną działalność. Zachęcamy do udziału w tej fascynującej podróży po świecie sztucznej inteligencji,która pozwoli nam lepiej zrozumieć i docenić jej potencjał oraz wyzwania, jakie niesie dla naszej cyfrowej przyszłości.
Scenariusz zajęć godzina z wychowawcą dla uczniów klas IV – VIII szkoły podstawowej
Proponowany scenariusz to propozycja wykorzystania testu Pipa Wilsona w celu dokonania diagnozy zarówno całego zespołu klasowego, jak i poszczególnych jego członków. Zrozumienie indywidualności uczniów, poznanie ich potrzeb oraz procesów zachodzących w grupie, jest podstawą efektywnej pracy wychowawczej. Bardzo ważne jest, aby nie przeprowadzać badania na początku roku szkolnego – szczególnie w przypadku uczniów klasy IV, bądź też w sytuacji dołączenia nowego ucznia do klasy. Nauczyciel, na podstawie przeprowadzonych zajęć z wykorzystaniem „postaci z drzewa”, uzyska poglądowe informacje o uczniu: jego pozycji w klasie (czy jest samotnikiem, czy może uczniem odtrąconym, potrzebującym pomocy, a może uczniem dominującym, itp.). Moje doświadczenie pokazuje, że ta metoda, połączona z obserwacją, rozmowami z rodzicami, nauczycielami i samym uczniem/uczniami, umożliwia stworzenie rzetelnego profilu klasy, określenia jej potrzeb i możliwości. Stanowi to bardzo dobrą podstawę do ukierunkowanie pracy wychowawczej. Autorem zaproponowanego testu jest brytyjski psycholog Pip Wilson, ekspert w pracy z ludźmi z zaburzeniami zachowania, specjalizujący się w nauce oraz rozwoju inteligencji emocjonalnej.
Scenariusz lekcji z wychowania fizycznego "Nauka rzutu z biegu po kozłowaniu. Doskonalenie techniki kozłowania piłki w koszykówce"
Punktem wyjściowym w realizacji lekcji jest przeprowadzenie wszystkich jej części z wykorzystaniem przyboru głównego, czyli piłki do koszykówki. Dotyczy to zarówno zabaw ożywiających, jak i ćwiczeń kształtujących. Dzięki temu przygotowanie do realizacji zadań w części głównej, jest jednocześnie formą doskonalenia poznanych wcześniej podstawowych elementów technicznych. Cel główny lekcji realizowany jest metodą ściśle naśladowczą, aby osiągnąć maksymalnie możliwą prawidłowość techniczną wykonania rzutu z biegu. Podział na zespoły ćwiczebne wynika z zastosowania metody stopniowania trudności, w zależności od poziomu umiejętności poszczególnych uczniów. Wprowadzenie w końcowym fragmencie części głównej elementu rywalizacji w parach, jest zasadne w sytuacji, gdy umiejętności indywidualne pozwalają na prawidłowe wykonanie rzutu z biegu. Należy pamiętać, że zbyt wcześnie wprowadzona forma zabawowa powoduje niedokładne wykonanie nauczanego elementu technicznego.
Scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie "Ustawa zasadnicza, czyli fundament demokratycznego państwa" dla klasy II ponadpodstawowej
Scenariusz może też być wykorzystany w kl. 1 na lekcji HIT
W scenariuszu ważnym aspektem zajęć jest zastosowanie strategii nauczania opartej na teorii ładunku poznawczego. Teoria ta, bazując na wiedzy dotyczącej ludzkiego mózgu, proponuje metody pracy, sprzyjające efektywnemu uczeniu się poprzez optymalizowanie ładunku w pamięci roboczej uczniów, aby w ten sposób maksymalizować ich uczenie się. Teoria ładunku poznawczego opiera się na solidnych dowodach pokazujących, że uczniowie uczą się najlepiej wtedy, gdy otrzymują zrozumiałe instrukcje, którym towarzyszą ćwiczenia oraz informacja zwrotna. Dzięki badaniom zostały opracowane strategie, które są pomocne w zwiększaniu efektywności uczenia się. Strategie te optymalizują obciążenie pamięci roboczej uczniów bez przeciążania jej. U podstaw tych strategii leży założenie, że uczniowie:
Scenariusz zajęć z doradztwa zawodowego dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej
Podstawowym celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania, (przy wsparciu doradczym), decyzji edukacyjnych i zawodowych, uwzgledniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji. Ta znajomość własnych zasobów: wiedzy, umiejętności i cech osobowościowych stanowi o późniejszym adekwatnym do indywidualnych możliwości wyborze ścieżki kariery zawodowej. Poznawanie i zdobywanie nowych kwalifikacji wpisuje się w ideę uczenia się przez całe życie i daje szansę pełnego wykorzystania możliwości ucznia. Podczas zajęć uczniowie mają możliwość korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych, co jest uatrakcyjnieniem lekcji i wychodzi naprzeciw potrzebom.
Scenariusz zajęć z biologii dla uczniów kl. II szkoły ponadpodstawowej
W nauczaniu biologii ważne jest powiązanie teorii i praktyki, aby stymulować rozwój myślenia naukowego i umiejętności praktycznych uczniów. Wykorzystanie nowoczesnych technologii np.: interaktywnych aplikacji, uatrakcyjni proces nauczania i pozwoli na zrozumienie skomplikowanych procesów życiowych. Stosowanie metod aktywizujących będzie angażować uczniów w aktywną wymianę poglądów i rozwiązywanie problemów, natomiast dostosowanie metod i tempa nauczania do indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów może zwiększyć ich motywację do nauki oraz efektywność przyswajania wiedzy.
Jednym z wyzwań obecnej edukacji jest brak motywacji do nauki biologii. Należy stymulować zainteresowania uczniów poprzez wprowadzenie elementów gier edukacyjnych, aby zachęcić uczniów do aktywnego udziału. Można wspólnie z uczniami ustalić cele edukacyjne danej lekcji, biorąc pod uwagę ich zainteresowania. W pracy zespołowej powinni pracować uczniowie z różnym poziomem umiejętności i wiedzy. Umożliwi to ich wzajemna współpracę i wsparcie.