poniedziałek, 26 sierpień 2024 10:15

Proponowane zajęcia to połączenie edukacji polonistycznej, społecznej, muzycznej i ruchowej, których kluczowym elementem jest nauka przez zabawę mająca na celu rozwijanie umiejętności społecznych, emocjonalnych i poznawczych dzieci w sposób przyjemny i angażujący. Zabawa pobudza kreatywność i wyobraźnię, co jest kluczowe dla rozwoju umiejętności myślenia krytycznego i twórczego. Nauka alfabetu poprzez zabawy muzyczno- ruchowe to świetny sposób na zaangażowanie dzieci i uczynienie procesu nauki bardziej atrakcyjnym. Scenariusz powstał z myślą o pierwszoklasistach, natomiast z powodzeniem może być wykorzystany w klasie drugiej i trzeciej jako materiał powtórzeniowy i utrwalający kolejność alfabetyczną.

Temat: „Ruchowy alfabet” – utrwalenie poznanych liter w klasie pierwszej

Cele ogólne:

  • utrwalenie poznanych liter,
  • rozwijanie szybkości reakcji,
  • kształtowanie mięśni posturalnych.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • wymienia i wskazuje poznane litery,
  • wzmacnia siłę mięśni,
  • rozwija zdolność skupienia i szybkość przetwarzania informacji,
  • uczy się poprzez zabawę.

Metody pracy:

  • słowne – objaśnienie, pokaz, piosenka
  • naśladowcza ścisła
  • zadaniowa,
  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • grupowa,
  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:
Kolorowe karteczki z literami alfabetu małymi i wielkimi (spółgłoski na niebieskich, samogłoski na czerwonych kartonikach), chusta animacyjna, drabinka koordynacyjna, pachołki, piłki, woreczki gimnastyczne, papierowe tacki z kaszą manną, odtwarzacz CD

Przewidywany czas: 2x 45 minut

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Rozgrzewka
„Wesoły alfabet” - wspólnie z dziećmi budujemy tor przeszkód składający się np. z pachołków ułożonych w slalom i drabinki koordynacyjnej. Na końcu toru rozkładamy litery alfabetu tworząc klasę wesołych liter. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze przejście toru przeszkód oraz odszukanie odpowiedniej literki wskazanej przez nauczyciela. Kiedy wszystkie dzieci zbiorą litery ustawiają się w szeregu i po kolei wymyślają sobie jakiś śmieszny krok, którym pokonają tor przeszkód z równoczesnym wypowiadaniem nazwy swojej litery.

Część główna:
„Znajdź parę” – dzieci trzymają w rękach kartonik z literką, która odnaleźli w poprzedniej zabawie. Na sygnał dźwiękowy dzieci zaczynają biegać po całej Sali. Na kolejny sygnał mają jak najszybciej odnaleźć taką sama literkę. Tworzą pary z małej i wielkiej litery. Następnie uczniowie wymieniają się literami powtarzamy zabawę. Po skończonej zabawie dzieci odkładają litery w wyznaczonym miejscu przez nauczyciela.

„Śpiewające literki” – po kole rozstawione są tacki z wysypaną do nich kaszą manną. Nauczyciel włącza piosenkę. Na początku śpiewamy ją wspólnie w celu przypomnienia treści. Podczas śpiewania dzieci maszerują po kole. Następnie następuje zmiana kierunku i podczas śpiewania i maszerowania nauczyciel zatrzymuje muzykę i wówczas dzieci muszą na najbliższej tacce napisać palcem literkę, która została ostatnia wyśpiewana. Ponownie zmieniamy kierunek i bawimy się aż do skończenia piosenki. (nauczyciel za każdym razem sprawdza, czy dzieci dobrze napisały określoną literę)

„Litrowe wyzwanie” – Ustawiamy w jednej linii trzy pachołki (w odległości od siebie ok. dwóch kroków) . Przy każdym pachołku rozkładamy kartonikowe litery. Dzielimy klasę na trzy grupy i ustawiamy w rzędach naprzeciwko pachołków z literami. Za pomocą szarf wyznaczamy miejsce, gdzie dzieci mają się ustawić następnie. W każdej grupie wybieramy jednego kapitana. To kapitan podaje osobie ze swojej drużyny piłkę i mówi, w jaką literę ma trafić. Dziecko, które trafi (lub nie) ustawia się na koniec kolejki w swoim rzędzie. Kiedy już wszyscy wykonają zadanie podliczamy prawidłowe trafienia. Ważne, aby każde dziecko rzucało piłką. kapitanów możemy zmienić tyle razy, ile nam starczy czasu. Przynajmniej dwa razy.

Zakończenie

„Kolorowy alfabet” – Rozkładamy chustę animacyjną i na niej układamy litery. Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym dookoła chusty. Nauczyciel zadaje pytanie: kto ma przed sobą np. literkę B? Dzieci, które mają podaną literkę zamienią się miejscami. Zabawę powtarzamy kilka razy. Można utrudnić zadania podając jakiś owoc, warzywo lub rzecz na dana literkę, np. kto ma literę, na którą rozpoczyna się arbuz? Na koniec litery odkładamy do koszyczka.

„Alfabetyczne rozciąganie”

  • Z jak zaskroniec -połóż się na brzuchu i ustaw dłonie przed linią barków. Weź wdech i wraz z wydechem wyciągnij się w górę (biodra powinny przylegać do podłoża). Barki powinny być cały czas aktywne. Podczas ruchu ściągaj łopatki i otwieraj klatkę piersiową. Wytrzymaj w pozycji (ok. 20-30 sek.) Wykonaj 3-5 powtórzeń.
  • K jak kołyska – połóż się na brzuchu i złap za kostki. Z wydechem wygnij się w górę. Biodra zostają na ziemi, klatka piersiowa i nogi unoszą się nad podłogę. Wyciągaj nogi jak najwyżej. Wytrzymaj w pozycji ( ok. 20-30 sek.) Powtórz 3-5 razy.
  • W jak wielbłąd – ustaw się w pozycji klęku. Kolana rozstaw na szerokość bioder. Złap za pięty i wypchnij biodra w przód, otwierając klatkę piersiową. Plecy podczas wykonywania ćwiczenia nie powinny być rozluźnione. Zostań w pozycji (20-30 sek.) Wykonaj 3-5 powtórzeń.

Załączniki:

Literatura:

  1. Domagała K., „Ćwiczenia rozciągające”, Konfizjo 2020
  2. Trześniowski R., „Gry i zabawy ruchowe”, Sport i Turystyka 1987
  3. „Kolorowe zabawy z chustą animacyjną”, pod red. Magdeleny Siwczyńskiej i Marcina Siwczyńskiego, Centrum Akson 2016
  4. www.zdrowoisportowo.edu.pl
  5. https://zpe.gov.pl/podstawa-programowa/edukacja-wczesnoszkolna

Dorota Łazuga
doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej
SCDiDN Siedlce

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.