Wakelet dla nauczycieli geografii
Przestrzeń Wakelet „GEO_FORUM- Sieć Współpracy Nauczycieli Geografii” to zbiór kolekcji, w których nauczyciel geografii znajdzie materiały pomocne do prowadzenia lekcji i ich przygotowywania oraz materiały do własnego doskonalenia. Została ona stworzona w ramach sieci współpracy i samokształcenia GEO_FORUM działającej w SCDIDN w Siedlcach. Przestrzeń podzielono na kilka obszarów, w których zainteresowani znajdą:
- materiały do lekcji (w tym animacje, ciekawe aplikacje, prezentacje, materiały filmowe i serwisy geograficzne, itd.);
- źródła danych GIS dla nauczycieli geografii;
- mapy i dane statystyczne on-line do pracy indywidualnej z uczniem oraz przygotowania materiałów do lekcji;
- gry geograficzne i aplikacje do ich tworzenia;
- materiały do matury dla nauczyciela i ucznia;
- ciekawe webinary i wykłady dla nauczycieli geografii;
- wybrane webinary i akty prawne (w tym podstawa programowa), które mogą przydać się każdemu nauczycielowi w jego pracy;
- strony i kanały geograficzne z materiałami, poradnikami i kolekcjami dla geografów.
Materiały w przestrzeni są i będą systematycznie uzupełnianie i aktualizowane. Serdecznie zapraszam do współtworzenia naszej bazy wiedzy ? – swoje propozycje do dołączenia proszę przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Link do kolekcji: https://wakelet.com/@GEO_FORUM_Siedlce__siec_wspolpracy_nauczycieli_geografii6814
Marta Zwolińska
doradca metodyczny geografi
SCDiDN Siedlce
Wykorzystanie TIK na lekcjach wychowania fizycznego
„Cyfrowi tubylcy” to pokolenie młodych ludzi, którzy przyszli na świat w okresie rewolucji technologiczno-medialnej. Dla nich Internet jest źródłem wiedzy (Wikipedia), zabawy i emocji (gry). Jest naturalną płaszczyzną budowania relacji społecznych (portale społecznościowe). Są oni przekonani, że dostęp do multimediów mogą mieć prawie wszędzie i zawsze, za pomocą urządzeń (telefony, tablety). Sytuacje tę znają również producenci takiego sprzętu i oprogramowania, którzy coraz mocniej kształtują sposób postrzegania świata młodych ludzi, kreując z jednej strony ich potrzeby i zainteresowania a z drugiej dostarczają coraz nowszych gadżetów zaspokajających te potrzeby.
Efektywne przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego
Sylwetka ucznia dobrze radzącego sobie w sytuacji egzaminacyjnej:
- Posiadający umiejętności zapisane w wymaganiach ogólnych i szczegółowych podstawy programowej
- Znający strategie rozwiązywania zadań w różnych formach
- Dobrze gospodarujący czasem na egzaminie zewnętrznym
- Zdecydowany
- Podejmujący decyzje przemyślane
- Pracujący samodzielnie
- Zapisujący rozwiązania w odpowiednim miejscu
- Dbający o estetykę i czytelność pracy
Zestawienie zmian w prawie oświatowym w roku 2022
Przedstawiamy Państwu zestawienie aktów prawnych, które zostały zmienione w 2022 r. Zapraszamy do lektury.
ABC dla nauczycieli kończących staż na kolejny stopień awansu zawodowego
Podstawy prawne awansu zawodowego, czyli gdzie szukać informacji
Rozpoczynając staż, w jego trakcie, pisząc sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przygotowując się do rozmowy/egzaminu konieczne jest poznanie dwóch podstawowych aktów prawnych opisującymi procedury i wymagania związane z awansem. Są to:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116 i 1700), - szczególnie Rozdział 3a Awans zawodowy nauczycieli *
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020, poz. 2200) *
Internet - krytyczne podejście
- zasady bezpiecznego internetu oraz cyberprzemoc,
- zasady netykiety,
- informacje o Dniu Bezpiecznego Internetu,
- materiały dotyczące bezpieczeństwa w internecie,
- co to "fake news"
- scenariusze zajęć o cyberprzemocy,
- informacje dotyczące praw autorskich
Zespół SCDiDN:
Ewa Kloge
Mariola Sandurska
Danuta Tatarczak
Marta Zwolińska
Zmiany w awansie zawodowym nauczycieli
Nauczycieli, których ścieżka awansu zawodowego przebiega według zmienionych przepisów, zachęcamy do zapoznania się z treścią Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli.
Dziedzictwo kulturowe Europy
Grudzień to czas, w którym działania Samorządowego Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach odbywają się pod hasłem Dziedzictwo kulturowe Europy.
Zjawisko to obejmuje bogatą i zróżnicowaną mozaikę ekspresji kulturalnej i twórczej, którą dziś żyjące pokolenie odziedziczyło po poprzednich pokoleniach Europejczyków. Stanowi to spuściznę, która przekazana zostanie kolejnym generacjom. Obejmuje obiekty naturalne i archeologiczne, muzea, zabytki, dzieła sztuki, zabytkowe miasta, dzieła literackie, muzyczne i audiowizualne oraz wiedzę, zwyczaje i tradycje mieszkańców Unii. (https://culture.ec.europa.eu)
ABC dla nauczycieli kończących staż na kolejny stopień awansu zawodowego.
PODSTAWY PRAWNE AWANSU ZAWODOWEGO, CZYLI GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI
Rozpoczynając staż, w jego trakcie, pisząc sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przygotowując się do rozmowy/egzaminu konieczne jest poznanie dwóch podstawowych aktów prawnych opisującymi procedury i wymagania związane z awansem. Są to:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762), - szczególnie Rozdział 3a Awans zawodowy nauczycieli *
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020, poz. 2200)*
Kształcenie kompetencji kluczowych w edukacji wczesnoszkolnej/ dobre praktyki
Zmieniająca się szkolna rzeczywistość wymaga stałego doskonalenia się nauczycieli oraz permanentnych poszukiwań nowych rozwiązań metodycznych do pracy z uczniami. Działania nauczycieli warunkują: zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego, zalecenia Rady Unii Europejskiej w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych, zróżnicowane, inne niż dotychczas potrzeby dzieci rozpoczynających edukację oraz oczekiwania się rynku pracy. Analizując podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej znajdujemy szereg zapisów mówiących o konieczności kształcenia kompetencji kluczowych.