- Sygnalizatory
Źródło: zdjęcia własne
Sygnalizatory zostały wykonane na drukarce 3D. Mogą być wykorzystywane na każdym etapie edukacyjnym i każdym przedmiocie jako sposób diagnozowania poziomu zrozumienia zagadnienia przez uczniów. W trakcie wykonywania zadania nauczyciel prosi uczniów o ocenę i podniesienie odpowiedniego „sygnalizatora” według poniższego schematu:
- na początku lekcji, zadanie sprawdzające poziom opanowania wiedzy i umiejętności uczniów z poprzedniej lekcji
Zadanie potrafię wykonać samodzielnie, wszystko pamiętam
Zadanie potrafię wykonać tylko częściowo, muszę się skonsultować z kolegą/koleżanką lub potrzebuję więcej czasu na wykonanie zadania
Nie potrafię wykonać tego zadania samodzielnie, potrzebuję pomocy nauczyciela
- w trakcie wprowadzania nowych zagadnień/pojęć
Wszystko jest dla mnie jasne
Częściowo rozumiem, muszę skonsultować się z kolegą/koleżanką
Nic nie rozumiem, potrzebuję pomocy nauczyciela
- na podsumowanie lekcji
Wszystko potrafię
Nie zrozumiałem wszystkich zagadnień
Niewiele zapamiętałem
Dzięki tej technice nauczyciel kontroluje stopień zrozumienia materiału, indywidualizuje proces nauczania, lepiej planuje kolejne lekcje. Może również prosić uczniów, którzy rozumieją i potrafią wykonać zadanie o udzielenie pomocy tym, którzy jej potrzebują (którzy podnieśli żółty sygnalizator), sam w tym czasie może udzielać wskazówek uczniom, którzy radzą sobie najsłabiej. W ten sposób nauczyciel daje podopiecznym możliwość wzajemnego uczenia się.
- Indywidualne rozmowy
Indywidualne rozmowy z nauczycielem to doskonała okazja dla uczniów, aby podzielić się swoimi spostrzeżeniami i uwagami w bardziej osobisty sposób. Nauczyciel może zaplanować regularne spotkania z każdym uczniem, aby omówić jego postępy, zidentyfikować obszary wymagające poprawy oraz wspólnie opracować strategie dalszego rozwoju.
- Pisemne refleksje
Pisemne refleksje to metoda, która pozwala uczniom na głębsze zastanowienie się nad własnym procesem uczenia się. Nauczyciel może zachęcać uczniów do prowadzenia dzienników, w których będą zapisywać swoje przemyślenia na temat lekcji, trudności, z jakimi się spotykają oraz sukcesów, które osiągnęli. Tego typu refleksje mogą dostarczyć nauczycielowi cennych informacji na temat indywidualnych potrzeb i preferencji uczniów.
- Portfolia
Portfolia to zbiór prac ucznia, które dokumentują jego postępy i osiągnięcia. Nauczyciel może regularnie przeglądać portfolia uczniów i na ich podstawie oceniać, jak dobrze opanowali materiał. Uczniowie mogą również dodawać do portfoliów swoje refleksje na temat nauki i zdobytej wiedzy.
- Samoocena
Samoocena to metoda, która pozwala uczniom na samodzielne ocenienie swoich umiejętności i postępów. Nauczyciel powinien dostarczyć uczniom kryteria oceny (wcześniej je omawiając), na podstawie których będą mogli ocenić swoje osiągnięcia. Samoocena pomaga uczniom zrozumieć swoje mocne strony i obszary wymagające poprawy.
Przykład tabeli z kryteriami oceny dla klasy 8, matematyka, program nauczania „Matematyka w punkt” Wyd. WSiP, dział „Układ współrzędnych”.
- Quizy i testy online
Narzędzia takie jak Kahoot!, Quizizz czy Testportal pozwalają nauczycielom na tworzenie interaktywnych quizów i testów, które uczniowie mogą rozwiązywać w czasie rzeczywistym. Wyniki są dostępne natychmiast, co umożliwia nauczycielowi szybkie zidentyfikowanie obszarów, w których uczniowie mają trudności oraz dostosowanie dalszych lekcji do ich potrzeb. Uczniowie mogą również otrzymywać natychmiastową informację zwrotną na temat swoich odpowiedzi, co pomaga im lepiej zrozumieć materiał.
Różnorodność metod udzielania informacji zwrotnej przez uczniów pozwala nauczycielom na lepsze zrozumienie ich potrzeb i dostosowanie procesu nauczania. Kluczowe jest, aby nauczyciele aktywnie wykorzystywali je do poprawy jakości nauczania.
Bibliografia:
- Harmin M., Jak motywować uczniów do nauki, CEO, Warszawa 2015.
- Hattie J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli, CEO, Warszawa 2015.
- Kufel-Rudnicka A., Podręcznik nauczyciela szkoła podstawowa 8, WSiP, Warszawa 2024.
- Marzano R. J., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, CEO, Warszawa 2012.
- Sterna D., Uczę się uczyć, CEO, Warszawa 2016.
Dorota Saj
doradca metodyczny w zakresie matematyki
SCDiDN w Siedlcach