Sposoby udzielania informacji zwrotnej nauczycielowi przez uczniów
Informacja zwrotna od uczniów jest kluczowym elementem procesu edukacyjnego, który pozwala nauczycielom lepiej zrozumieć potrzeby i postępy swoich podopiecznych. Istnieje wiele metod, dzięki którym uczniowie mogą skutecznie przekazywać nauczycielom informacje na temat swojej wiedzy i umiejętności.
Nauczyciel pasjonat – kim jest i co go wyróżnia?
Nauczyciel pasjonat to osoba, dla której nauczanie jest nie tylko zawodem, ale przede wszystkim powołaniem. Charakteryzuje się ogromnym zaangażowaniem, entuzjazmem i chęcią nieustannego doskonalenia siebie i swoich metod pracy. Jego pasja inspiruje uczniów, pobudza ich ciekawość i motywuje do samodzielnego odkrywania świata. Taki nauczyciel nie ogranicza się jedynie do realizacji podstawy programowej – często wychodzi poza schematy, stosuje kreatywne metody dydaktyczne i buduje relacje oparte na szacunku i zaufaniu. Dzięki temu jego uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale także rozwijają umiejętności krytycznego myślenia, samodzielności i pasji do nauki. A więc wyróżniają go pewne cechy, które tak naprawdę czynią go wyjątkowym i sprawiają, że jego lekcje są nie tylko efektywne, ale również inspirujące dla uczniów.
Twórczy, innowacyjny i kreatywny nauczyciel w obecnej edukacji
Rolą nauczyciela w obecnej edukacji jest nieustanne poszukiwanie nowego, lepszego, bardziej nowoczesnego warsztatu pracy, podążanie za nowościami, innowacjami. Problematyka innowacji w procesie nauczania w XXI wieku jest pilną potrzebą. Pierwszym obszarem w procesie dydaktycznym jest suma czynników warunkujących innowacje w nauczaniu.
Rola nauczyciela w szkole wspierającej rozwój uczniów
Szkoła powinna być miejscem wzrastania zdrowych i szczęśliwych osób, realizujących swój potencjał w edukacji. Rola nauczyciela polegać ma głównie na wspieraniu uczniów i stwarzaniu najlepszych warunków dla ich wszechstronnego rozwoju.
Kompetencje komunikacyjne nauczyciela we współczesnej szkole
Wśród zadań szkoły w obecnej edukacji jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów. Ważne stają się ich umiejętności społeczne, nawiązywanie relacji, praca w zespole, dialog, poszanowanie praw dziecka, wzajemna życzliwość, szacunek, wsparcie i współpraca w grupie. Tymczasem panuje nuda, lęk, niedostosowanie społeczne, presja, nastawienie na rywalizację, brak motywacji, niska frekwencja, dysfunkcje edukacyjne i in. Warto zastanowić się nad przyczynami takiego stanu rzeczy. Być może problem tkwi w zbyt zbiurokratyzowanej instytucji, jaką jest szkoła, a może braku dostatecznych kompetencji personalnych nauczycieli.
Idealny nauczyciel i jego postawa etyczno-moralna
Zawód nauczyciela jest szczególny. Od osób wykonujących ten zawód oczekuje się wiedzy, umiejętności, kompetencji a także kultury i etyki. Elementy te są wyznacznikiem dobrego nauczyciela, który świadomie uczestniczy w wychowaniu moralnym uczniów. Jest on nie tylko kompetentnym dydaktykiem, ale przede wszystkim wychowawcą przekazującym wartości, wspomagającym rozwój etyczny ucznia. Kodeks Etyki Nauczycielskiej w jasny sposób formułuje zasadnicze cechy postawy nauczyciela: Nauczyciel powinien stanowić wzór osobowości prawej i szlachetnej, wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie otwartej na drugiego człowieka.1
Scenariusz zajęć z okazji Światowego Dnia Autyzmu dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej
W Europie żyje 5 milionów ludzi z autyzmem. Jedno na sto dziesięć urodzonych dzieci ma autyzm. Kwiecień to miesiąc poświęcony zwiększaniu świadomości na temat autyzmu. To właśnie 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Autyzmu. Tego dnia cały świat włącza się
w akcję „Na niebiesko dla autyzmu”. Kolor niebieski ma dać osobom z autyzmem i ich rodzinom nadzieję na lepsze życie. Każdy może wyrazić swoją solidarność: oświetlić budynek na niebiesko, dodać niebieski kolor do ubrania lub propagować logo akcji w Internecie. Można również przygotować zajęcia zwiększające świadomość uczniów na temat autyzmu w szkole.
Wielowymiarowość Herstorii
W roku szkolnym 2025/2026 Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzić przedmiot o nazwie edukacja obywatelska, którego celem będzie: „przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym”1.
Twórcy podstawy programowej, na czele z doktorem Jędrzejem Witkowskim, zakładają, iż nowy przedmiot zbuduje i wzmocni „postawy patriotyczne młodych ludzi oparte na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, trosce o małą i dużą Ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Równolegle przedmiot kształtuje otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego”2.
Tablica Classroomscreen
Tablica Classroomscreen to interaktywne narzędzie online, które wspiera nauczycieli w organizacji i prowadzeniu lekcji w sposób dynamiczny i angażujący. Dzięki różnorodnym widżetom, takim jak zegar, timer czy losowanie imion, pozwala na efektywne zarządzanie czasem, wspieranie aktywności uczniów i utrzymanie porządku w klasie. Nauczyciele mogą dostosować ekran do swoich potrzeb, używając go do wyświetlania instrukcji, prezentacji materiałów czy tworzenia wizualnych wskazówek, co sprzyja koncentracji i zaangażowaniu uczniów.
SCENARIUSZ LEKCJI "What do you know about New York City?"
Na III etapie kształcenia ogólnego językowego zakłada się że uczniowie kontynuujący naukę języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej osiągnęli już poziom zaawansowania nie niższy niż A2 oraz opanowali w pewnym stopniu techniki uczenia się, stopniowo rozwijając własną autonomię w procesie uczenia się. Na tym etapie nauczyciel wspomaga rozwój kompetencji kluczowych ucznia, rozbudza jego ciekawość świata, otwartość na innych, zachęca do korzystania z autentycznych materiałów źródłowych oraz rozwija wśród uczniów świadomość znaczenia znajomości języków obcych w różnych dziedzinach życia. Komponent kulturowy pełni w tym procesie istotną rolę ponieważ stanowi on integralną część procesu poznawania języka angielskiego. Uczeń pogłębia wiedzę o krajach anglojęzycznych, poznaje ich kulturę, historię, geografię, społeczność i zwyczaje rozwijając i poszerzając swoje kompetencje interkulturowe. Dzięki nim będzie mu łatwiej odnaleźć się w różnych codziennych sytuacjach, zrozumieć mentalność lokalnej społeczności i ich sposób myślenia.