wtorek, 25 luty 2025 12:14

W Europie żyje 5 milionów ludzi z autyzmem. Jedno na sto dziesięć urodzonych dzieci ma autyzm. Kwiecień to miesiąc poświęcony zwiększaniu świadomości na temat autyzmu. To właśnie 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Autyzmu. Tego dnia cały świat włącza się
w akcję „Na niebiesko dla autyzmu”. Kolor niebieski ma dać osobom z autyzmem i ich rodzinom nadzieję na lepsze życie. Każdy może wyrazić swoją solidarność: oświetlić budynek na niebiesko, dodać niebieski kolor do ubrania lub propagować logo akcji w Internecie. Można również przygotować zajęcia zwiększające świadomość uczniów na temat autyzmu w szkole.

Treści z podstawy programowej:

  • wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
  • formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób,
  • kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość,
  • ukierunkowanie ucznia ku wartościom,

Temat: Światowy Dzień Autyzmu

Cele zajęć:

  • zapoznanie uczniów z definicją autyzmu,
  • zapoznanie uczniów z cechami osób autystycznych,
  • uwrażliwienie na drugiego człowieka,
  • umożliwienie uczniom wczucia się w rolę osoby autystycznej i lepszego zrozumienia jej sytuacji,
  • włączenie uczniów w obchody Międzynarodowego Dnia Autyzmu,

Metody:

  • asymilacji wiedzy – pogadanka, wykład, dyskusja,
  • samodzielnego dochodzenia do wiedzy – problemowa,
  • praktyczne – ćwiczenia,

Formy:

  • indywidualna
  • grupowa
  • zbiorowa

Środki dydaktyczne:
prezentacja: „Sławne osoby w spektrum autyzmu”, komputer, tablica interaktywna, ćwiczenie interaktywne na wordwall, film na YouTube: „Autyzm”, kartki ksero, długopisy

Przewidywany czas: 45 min

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Część wprowadzająca:

  1. Powitanie uczniów i przedstawienie tematu lekcji.
  2. Wytłumaczenie terminu autyzm.

Autyzm nie jest chorobą, ale zaburzeniem neurorozwojowym. To znaczy, że osoby autystyczne rozwijają się inaczej niż większość ludzi.
Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia.
Autyzm jest związany z trudnościami w inicjowaniu i utrzymywaniu relacji oraz komunikacji społecznej, powtarzalnym i nieelastycznym zachowaniem, intensywnymi zainteresowaniami i nietypowymi reakcjami na bodźce sensoryczne.

Część zasadnicza:

  1. Jak osoby z autyzmem postrzegają rzeczywistość?
  2. Prezentacja filmu „Autyzm”: https://www.youtube.com/watch?v=5n93mDQ8080.
    Ćwiczenie – teoria umysłu – załącznik nr 1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia, aby opisał swoimi słowami wyświetlony na tablicy multimedialnej obraz. Następnie podaje przykład takiego opisu obrazu przez osobę autystyczną. Wspólnie z klasą zastanawia się, czym różnią się między sobą prezentowane opisy obrazu? Warto zasugerować uczniom, aby zwrócili uwagę na słownictwo, jakim posłużyła się osoba autystyczna przy opisie obrazu.

Jak ten sam obraz opisałaby osoba w spektrum autyzmu?

Na okładce pani książki jest obraz, na którym ludzie grają w karty. Pamiętam, jak przyglądałam mu się dobrą godzinę i zastanawiałam się, jak delikatnych barwników i wyśmienitych pędzli musiał używać malarz i na jak wysokim poziomie musiał w tamtym czasie funkcjonować rynek dzieł sztuki, skoro od artysty wymagano tak wysokiej jakości obrazu i odwzorowania autentycznej faktury tkanin i ubrań postaci. To jest przecież najbardziej rzucająca się w oczy cecha tego obrazu - realizm i kunszt artysty.

  1. Quiz wiedzy o autyzmie.
    Nauczyciel wybiera chętnych uczniów do rozwiązania quizu z wiedzy o autyzmie: https://wordwall.net/pl/resource/31153977/autyzm
  2. Przedstawienie sławnych osób w spektrum autyzmu – załącznik nr 2.
  3. Ćwiczenie „emocje” – załącznik nr 3.

Nauczyciel wyświetla zdjęcie twarzy i prosi dzieci o odczytanie emocji na podstawie wyświetlonej ilustracji. Dzieci powinny wskazać emocję: złość.

Pogadanka z uczniami: Dlaczego osoba z autyzmem miałaby problem z odczytywaniem emocji przedstawionej na zdjęciu?

Proponowana odpowiedź: Osoba w spektrum autyzmu miałaby problem z odczytaniem emocji przedstawionej na zdjęciu, ponieważ taka osoba ogólnie ma trudność z odczytywaniem emocji z mimiki i mowy ciała innych ludzi.

  1. Nauczyciel rozdaje na ławkę po jednym „Przepisie na przyjaźń” – załącznik nr 4. Uczniowie w parach mają za zadanie opracować własne przepisy na przyjaźń. Na koniec zadania nauczyciel prosi chętnych uczniów o przeczytanie własnego przepisu na forum klasy.

Ewaluacja zajęć:
Uczniowie starają się dokończyć zdanie: Z dzisiejszych zajęć dowiedziałam/em się…

Załączniki:

Bibliografia:

Mariola Dąbrowska
doradca metodyczny ds. nauczycieli współorganizujących kształcenie
SCDiDN Siedlce

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.