czwartek, 26 marzec 2020 19:11

W pracy zdalnej, z młodzieżą klas starszych szkoły podstawowej i wszystkich typów szkół ponadpodstawowych, rekomenduję wykorzystanie metody lekcji odwróconej.

Metoda lekcji odwróconej nie ma modelowego schematu. Jej założenia można dostosować do potrzeb konkretnej lekcji i możliwości poznawczych uczniów. Istotnym elementem metody jest praca samodzielna uczniów, która poprzedza pracę na lekcji.

ETAP I – praca samodzielna uczniów
Przed właściwymi zajęciami, w terminie i formie uzgodnionej z uczniami, nauczyciel udostępnia im materiały dydaktyczne. Zawarte w nich treści stanowią podstawę przyszłej pracy na lekcji. Materiały dydaktyczne mogą mieć różną formę, np. audycja radiowa, artykuły prasowe, wybrane rozdziały z podręcznika szkolnego. Nauczyciel może opracować je samodzielnie [np. nagranie zawierające krótki wykład], udostępnić linki do wybranych stron internetowych lub wskazać właściwe rozdziały w podręczniku szkolnym. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się ze wskazanymi materiałami i przyswojenie treści, które będą pomocne w pracy na lekcji. Należy pamiętać, aby materiały były dostosowane do percepcji uczniów, dostarczały wiedzy bazowej, a zapoznanie się z nimi nie stanowiło nadmiernego obciążenia dla uczniów [czas, możliwości techniczne].

ETAP II – lekcja właściwa
Wykonana przez uczniów praca umożliwia maksymalne skrócenie części wykładowej lekcji i skoncentrowanie się na praktycznym wykorzystaniu poznanych treści. Na zajęciach uczniowie wykonują zadania/ćwiczenia porządkujące i poszerzające zdobytą wiedzę. Nauczyciel może wykorzystywać samodzielnie opracowane zadania oraz karty pracy i ćwiczenia z materiałów dydaktycznych wydawnictw edukacyjnych. Warto sięgać również po zadania udostępniane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną [arkusze egzaminacyjne]. Rozwiązując zadania uczniowie mogą korzystać z udostępnionych im wcześniej materiałów dydaktycznych. Po zrealizowaniu poszczególnych zadań nauczyciel udziela informacji zwrotnej, czyli podkreśla dobre i wymagające korekty elementy pracy uczniów. Istotne jest również przekazanie wskazówek umożliwiających uczniom poprawienie pracy oraz doskonalenie zdobytej wiedzy i umiejętności. Należy pamiętać, aby na lekcji stworzyć uczniom przestrzeń do zadawania pytań i dzielenia się wątpliwościami.
Na tym etapie pracy nie zaleca się stosowania klasycznych ocen. Uczniowie dopiero się uczą, kształtują umiejętności, porządkują i utrwalają zdobytą wiedzę.

Więcej informacji znajdziecie Państwo w następujących publikacjach:

metoda odwróconej lekcji
http://www.bc.ore.edu.pl/Content/897/T416_Lekcja+odwrocona.pdf
https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/odwrocona-lekcja-w-praktyce-skuteczny-sposob-na-poprawe-wynikow-klasy

udzielanie informacji zwrotnej
https://ok.ceo.org.pl/sites/ok.ceo.org.pl/files/zeszyt_dzielmy_3_-_informacja_zwrotna.pdf


INSPIRACJE DO PRACY: przykładowe linki do materiałów dydaktycznych, które można wykorzystać przy realizacji tematów z historii, poświęconych sytuacji obywateli polskich pod okupacją radziecką w okresie II wojny światowej.

Włącz Polskę – Atlas historyczny
[Portal Włącz Polskę zawiera również scenariusze zajęć z historii i innych przedmiotów, z licznymi materiałami źródłowymi, które mogą być pomocne w nauczaniu zdalnym. Materiały opracowano na potrzeby edukacyjne dzieci polskich uczących się za granicą.]

Zapisy terroru – materiały udostępnione przez Instytut Pileckiego
Nowoczesne przedsięwzięcie z pogranicza badań naukowych, popularyzacji historii i szeroko rozumianej kultury pamięci. W bazie świadectw publikujemy relacje obywateli polskich, którzy podczas II wojny światowej doświadczyli cierpienia ze strony dwóch totalitaryzmów: niemieckiego i sowieckiego.
W świadectwach kryją się osobiste doświadczenia tysięcy Polaków – ofiar zbrodni totalitarnych, ich rodzin i bliskich. Przez lata rozproszone i zamknięte w archiwach, relacje po raz pierwszy docierają dziś do szerokiego grona odbiorców: umożliwiają odkrycie historii rodzinnych i lokalnych, inspirują uczonych, dziennikarzy i ludzi kultury. Dzięki tłumaczeniom na język angielski trafiają do obiegu międzynarodowego, upowszechniając na świecie wiedzę o podwójnej okupacji w Polsce i pamięć o ofiarach totalitaryzmu.

Prezentacja poświęcona generałowi W. Andersowi – Muzeum Historii Polski

Audycja Polskiego Radia – Program 2: Adam Ferency czyta książkę Józefa Czapskiego „Na nieludzkiej ziemi”

Przed nami zadanie trudne, ale inspirujące i wzbogacające naszą wiedzę, umiejętności, warsztat pracy.

Zainteresowanych nauczycieli zapraszam do indywidualnego, zdalnego kontaktu.

Anita Woźnica
doradca metodyczny SCDIDN w Siedlcach
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.