Tematyka: Święto Rodziny
Temat zajęć: „Mamo, tato wkrótce lato” - zabawy słownikowe i muzyczno-ruchowe; zajęcia otwarte dla rodziców jako forma prezentowania osiągnięć dzieci.
Cel główny:
- prezentowanie przed rodzicami nabytych przez dzieci wiadomości i umiejętności;
- inspirowanie do zabaw/działań wspierających rozwój dziecka;
Cele szczegółowe:
- rozwijanie uważności/koncentracji uwagi, spostrzegawczości wzrokowej;
- kształcenie umiejętności odpowiadania na pytania;
- podnoszenie świadomości dzieci na temat ich praw, ale i obowiązków, budzenie empatii;
- doskonalenie umiejętności różnicowania i nazywania figur geometrycznych, kolorów;
- przestrzeganie ustalonych w grupie zasad, poszanowanie pracy własnej i innych;
Obszary z podstawy programowej:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka/5,7/ uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, z przyborami lub bez nich; wykonuje czynności takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz[…]IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka/5,6,9 12/ - odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach; czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy; przelicza elementy w czasie zabawy i innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego; rozróżnia podstawowe figury geometryczne koło, kwadrat, trójkąt, […]Warunki i sposób realizacji /9/ nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka[…]
Metody wg M. Kwiatowskiej:
- słowne -instruktaż,
- oglądowe – pokaz ilustracji i slajdów
- praktycznego działania- zadania do wykonania;
Środki dydaktyczne:
prezentacja pptx, plansze ilustrujące prawa dzieci, karta pracy „Bagażówka”-matryca z siatką kwadratów, figury geometryczne w trzech kształtach i kolorach- komplet dla każdego dziecka, woreczki strunowe, podkładki biurowe z klipsem, jajka-marakasy, nagrania utworów muzycznych
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Wstęp
Dzieci witają - przybyłych na zajęcia rodziców i dedykują im piosenkę: Jesteśmy dziećmi (tekst w zał. nr 1) https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ …i siebie nawzajem codziennym powitaniem;
Promienne słońce wita nas,
na zajęcia nadszedł czas,
Prawą ręką pomachamy
i sąsiada przywitamy.
Nauczycielka objaśnia dzieciom cel obecności rodziców na zajęciach- chcą poznać nasze zabawy i popatrzeć jak pięknie pracujemy i bawimy się w naszej grupie
CZĘŚĆ ZASADNICZA
- W gromadce przed ekranem – oglądanie prezentacji multimedialnej „Dzieci świata” (zał.2) dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z różnych stron świata- slajd 1.
- na 2. i 3. slajdzie chłopiec z Meksyku- Meksykanin; spostrzeganie co było takie samo, a co inne w wyglądzie i otoczeniu chłopca,
- na 4.sladzie zestawione obie sylwetki - autokontrola: (to była krótka projekcja- czyli pokaz slajdów/obrazków)
- Przed gazetką tematyczną rozmowa – dlaczego piosenka, slajdy o dzieciach ? (niedawno był Dzień Dziecka); Nauczycielka odsłania na tablicy kolejno ilustracje dotyczące praw dziecka; dziecko odczytuje tytuł (bazowanie na zdolnościach dziecka- czytający czterolatek): PRAWA DZIECI oraz podpisów pod kolejnymi ilustracjami
- Zainicjowanie przez Nauczycielkę rymowanki:
Dzieci swoje prawa mają, o obowiązkach też pamiętają (powtarzanie w przydatnych chwilach) - Mocowanie na tablicy ilustracji przedstawiających PRAWA DZIECI,
w drugiej kolumnie - jakie wynikają z nich obowiązki- zgodnie z poniższym tabelarycznym układem
- A teraz miłe przypomnienie – niedługo wakacje – na tablicy magnetycznej umieszczony samochód BAGAŻÓWKA (kontur) w wymiarze A3 (zał. 4), do czego może być potrzebny podczas wakacji ? (wyjazdy, bagaże-walizki, zwiedzanie- zachęcanie dzieci do odpowiedzi), ale żeby wyjechać na wakacje trzeba zapakować naszą – bagażówkę.
Przygotowanie do zadania: podczas wędrowania po kole dzieci odbierają od nauczycielki podkładki z umocowaną klipsem kartą pracy i woreczkiem z figurami geometrycznymi, zajmują właściwe miejsca na dywanie - stanowiska rozmieszczone w kształt szachownicy,
miejsce dla każdego dziecka zaznaczone jego numerem z dziennika- wszyscy dokładnie znają). - Objaśnienie zadania - nazwać, co się znajduje na karcie przypiętej do podkładki, wyjąć z woreczka wszystkie elementy, ułożyć je na dywanie przy swoich kolanach, przyjrzeć się dokładnie, kto potrafi nazwać nasze „skarby”, które wyjęliśmy z woreczka (nazywanie, ułożenie na dywanie tak, aby wszystkie figury geometryczne były widoczne)
- PRACA CISZĄ (wg treningu uwagi R. Wolińskiej)
Zadanie dla mistrzów „niemówienia”, ale słuchania, patrzenia i działania i to w dodatku z muzyką. Zadanie nazywa się „Zapakuj bagaże do ciężarówki” według wskazania Nauczycielki
- w tle cicha muzyka (https://www.youtube.com/shorts/-fpBjYdg0pU ) nauczycielka umówionym dźwiękiem przywołuje uwagę dzieci, prezentuje figurę-kształt, kolor i wskazuje miejsce na karcie pracy, w którym figurę należy umieścić („bagażówka” w formacie A3 zamocowana na tablicy- przed każdym dzieckiem na podkładce identyczna w formacie A4))
- najwyżej tylko- kwadraty (wg pokazywania, bez mówienia, przy muzyce )
- najniżej koła (wg pokazywania, bez mówienia, przy muzyce)
- Po „uruchomieniu” mówienia dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki:
- która półka została pusta?, jakie figury tam położymy – spośród wyjętych z woreczka?
- ile jest, jakich figur i na której półce ?,
- czego więcej?, czego mniej?
- (JEŚLI CZAS DOBRY – to kolejne układanie wg propozycji dzieci)
CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA
- Samodzielne porządkowanie stanowisk pracy: figury do woreczka strunowego, woreczek na podkładkę pod klips, odpiąć swój numer z dywanu, przykleić do podkładki, a całość we wskazanej przez n-lkę kolejności złożyć do wspólnego kuferka.
- W kole- podsumowanie; pytania i odpowiedzi- np. co najbardziej zapamiętałaś/ łeś , z dzisiejszego spotkania? nagradzanie dzieci pochwałami za aktywny udział w zajęciach, jakie zabawy chcielibyśmy powtórzyć?
- Na zakończenie wspólna zabawa muzyczno-ruchowa z rodzicami (znana i lubiana np. Oto Morze Bałtyckie jest)
ZAŁĄCZNIKI
- Zał. 1 teksty piosenek do zajęć
- Zał. 2 Dzieci świata
- Zał. 3 Plansze dydaktyczne_ Prawa dziecka do druku za darmo
- Zał. 4 Bagażówka-matryca i propozycja układu figur
LITERATURA:
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna. https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf
- Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2009
- Mechło P., Karpińska M., Trening spostrzegawczości dla dzieci, Sensus, 2019
- Sobkowiak M., Jak wspierać rozwój przedszkolaka, Samo Sedno, 2021
Józefa Jóźwik
doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
SCDiDN Siedlce