czwartek, 22 sierpień 2024 14:07

Zabawy i zajęcia w przedszkolu, to ciąg sytuacji edukacyjnych z rozmysłem kreowanych przez nauczyciela, tak aby stymulować całościowy, wieloobszarowy rozwój dziecka. W konstruowaniu niniejszego scenariusza zajęć oprócz powyższego aspektu, uwzględniono również potrzebę przekazania rodzicom przedszkolaków obrazu umiejętności i osiągnięć dzieci pod koniec drugiego roku ich pobytu w przedszkolu. Poprzez obserwację przebiegu zajęć, rodzice otrzymają również wskazania, pomysły, inspiracje do wspierania rozwoju swojego dziecka, do ujednolicenia oddziaływań domu i przedszkola, co wpisuje się w realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Tematyka: Święto Rodziny

Temat zajęć: „Mamo, tato wkrótce lato” - zabawy słownikowe i muzyczno-ruchowe; zajęcia otwarte dla rodziców jako forma prezentowania osiągnięć dzieci.

Cel główny:

  • prezentowanie przed rodzicami nabytych przez dzieci wiadomości i umiejętności;
  • inspirowanie do zabaw/działań wspierających rozwój dziecka;

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie uważności/koncentracji uwagi, spostrzegawczości wzrokowej;
  • kształcenie umiejętności odpowiadania na pytania;
  • podnoszenie świadomości dzieci na temat ich praw, ale i obowiązków, budzenie empatii;
  • doskonalenie umiejętności różnicowania i nazywania figur geometrycznych, kolorów;
  • przestrzeganie ustalonych w grupie zasad, poszanowanie pracy własnej i innych;

Obszary z podstawy programowej:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka/5,7/ uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, z przyborami lub bez nich; wykonuje czynności takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz[…]IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka/5,6,9 12/ - odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach; czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy; przelicza elementy w czasie zabawy i innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego; rozróżnia podstawowe figury geometryczne koło, kwadrat, trójkąt, […]Warunki i sposób realizacji /9/ nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka[…]

Metody wg M. Kwiatowskiej:

  • słowne -instruktaż,
  • oglądowe – pokaz ilustracji i slajdów
  • praktycznego działania- zadania do wykonania;

Środki dydaktyczne:
prezentacja pptx, plansze ilustrujące prawa dzieci, karta pracy „Bagażówka”-matryca z siatką kwadratów, figury geometryczne w trzech kształtach i kolorach- komplet dla każdego dziecka, woreczki strunowe, podkładki biurowe z klipsem, jajka-marakasy, nagrania utworów muzycznych

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Wstęp

Dzieci witają - przybyłych na zajęcia rodziców i dedykują im piosenkę: Jesteśmy dziećmi (tekst w zał. nr 1) https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ …i siebie nawzajem codziennym powitaniem;
Promienne słońce wita nas,
na zajęcia nadszedł czas,
Prawą ręką pomachamy
i sąsiada przywitamy.
Nauczycielka objaśnia dzieciom cel obecności rodziców na zajęciach- chcą poznać nasze zabawy i popatrzeć jak pięknie pracujemy i bawimy się w naszej grupie

CZĘŚĆ ZASADNICZA

  1. W gromadce przed ekranem – oglądanie prezentacji multimedialnej „Dzieci świata” (zał.2) dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z różnych stron świata- slajd 1.
  • na 2. i 3. slajdzie chłopiec z Meksyku- Meksykanin; spostrzeganie co było takie samo, a co inne w wyglądzie i otoczeniu chłopca,
  • na 4.sladzie zestawione obie sylwetki - autokontrola: (to była krótka projekcja- czyli pokaz slajdów/obrazków)
  1. Przed gazetką tematyczną rozmowa – dlaczego piosenka, slajdy o dzieciach ? (niedawno był Dzień Dziecka); Nauczycielka odsłania na tablicy kolejno ilustracje dotyczące praw dziecka; dziecko odczytuje tytuł (bazowanie na zdolnościach dziecka- czytający czterolatek): PRAWA DZIECI oraz podpisów pod kolejnymi ilustracjami
  • Zainicjowanie przez Nauczycielkę rymowanki:
    Dzieci swoje prawa mają, o obowiązkach też pamiętają (powtarzanie w przydatnych chwilach)
  • Mocowanie na tablicy ilustracji przedstawiających PRAWA DZIECI,
    w drugiej kolumnie - jakie wynikają z nich obowiązki- zgodnie z poniższym tabelarycznym układem
  1. A teraz miłe przypomnienie – niedługo wakacje – na tablicy magnetycznej umieszczony samochód BAGAŻÓWKA (kontur) w wymiarze A3 (zał. 4), do czego może być potrzebny podczas wakacji ? (wyjazdy, bagaże-walizki, zwiedzanie- zachęcanie dzieci do odpowiedzi), ale żeby wyjechać na wakacje trzeba zapakować naszą – bagażówkę.
    Przygotowanie do zadania: podczas wędrowania po kole dzieci odbierają od nauczycielki podkładki z umocowaną klipsem kartą pracy i woreczkiem z figurami geometrycznymi, zajmują właściwe miejsca na dywanie - stanowiska rozmieszczone w kształt szachownicy,
    miejsce dla każdego dziecka zaznaczone jego numerem z dziennika- wszyscy dokładnie znają).
  2. Objaśnienie zadania - nazwać, co się znajduje na karcie przypiętej do podkładki, wyjąć z woreczka wszystkie elementy, ułożyć je na dywanie przy swoich kolanach, przyjrzeć się dokładnie, kto potrafi nazwać nasze „skarby”, które wyjęliśmy z woreczka (nazywanie, ułożenie na dywanie tak, aby wszystkie figury geometryczne były widoczne)
  3. PRACA CISZĄ (wg treningu uwagi R. Wolińskiej)
    Zadanie dla mistrzów „niemówienia”, ale słuchania, patrzenia i działania i to w dodatku z muzyką. Zadanie nazywa się „Zapakuj bagaże do ciężarówki” według wskazania Nauczycielki
  • w tle cicha muzyka (https://www.youtube.com/shorts/-fpBjYdg0pU ) nauczycielka umówionym dźwiękiem przywołuje uwagę dzieci, prezentuje figurę-kształt, kolor i wskazuje miejsce na karcie pracy, w którym figurę należy umieścić („bagażówka” w formacie A3 zamocowana na tablicy- przed każdym dzieckiem na podkładce identyczna w formacie A4))
  • najwyżej tylko- kwadraty (wg pokazywania, bez mówienia, przy muzyce )
  • najniżej koła (wg pokazywania, bez mówienia, przy muzyce)
  1. Po „uruchomieniu” mówienia dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki:
  • która półka została pusta?, jakie figury tam położymy – spośród wyjętych z woreczka?
  • ile jest, jakich figur i na której półce ?,
  • czego więcej?, czego mniej?
  • (JEŚLI CZAS DOBRY – to kolejne układanie wg propozycji dzieci)

CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA

  1. Samodzielne porządkowanie stanowisk pracy: figury do woreczka strunowego, woreczek na podkładkę pod klips, odpiąć swój numer z dywanu, przykleić do podkładki, a całość we wskazanej przez n-lkę kolejności złożyć do wspólnego kuferka.
  2. W kole- podsumowanie; pytania i odpowiedzi- np. co najbardziej zapamiętałaś/ łeś , z dzisiejszego spotkania? nagradzanie dzieci pochwałami za aktywny udział w zajęciach, jakie zabawy chcielibyśmy powtórzyć?
  3. Na zakończenie wspólna zabawa muzyczno-ruchowa z rodzicami (znana i lubiana np. Oto Morze Bałtyckie jest)

ZAŁĄCZNIKI

LITERATURA:

Józefa Jóźwik
doradca metodyczny wychowania przedszkolnego
SCDiDN Siedlce

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!