Temat: Z ekologią w zgodzie
Grupa wiekowa: klasy VI-VIII szkoły podstawowej
Czas trwania: 45 minut
Cel ogólny:
Uwrażliwienie uczniów na otaczającą przyrodę oraz dbanie o nią.
Cele szczegółowe:
- Uczeń zna definicje słów ekologia, recykling, OZE.
- Uczeń potrafi rozpoznać ekologiczne znaki z opakowań.
- Uczeń potrafi prawidłowo sortować śmieci.
- Zna odnawialne źródła energii.
Środki dydaktyczne: karty pracy, tablety/telefony/laptopy z dostępem do internetu, rzutnik lub monitor interaktywny
Metody pracy: pogadanka, dyskusja/burza mózgów, prezentacja, działania praktyczne/ praca z narzędziem cyfrowym.
Formy pracy: indywidualna, praca w grupach
Przebieg zajęć |
Kompetencje kluczowe |
|
Czynności organizacyjne |
Przywitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności |
Porozumiewanie się w języku ojczystym. |
Wstęp |
Zapisanie na tablicy tematu lekcji: „Z ekologią w zgodzie”. Zapoznanie uczniów z celami lekcji. |
|
Część właściwa |
Wyjaśnienie pojęcia ekologia oraz recykling-prezentacja multimedialna. Odtworzenie filmu edukacyjnego o segregacji odpadów i prawidłowym umieszczaniu ich w pojemnikach na śmieci. W trakcie filmu pytania, na które dzieci w grupach odpowiadają za pomocą tabliczek suchościeralnych. Następnie rozmawiamy o odnawialnych źródłach energii (OZE)-skąd można pozyskać odnawialne źródła, jakie elektrownie są w Europie i w jakim kraju jest najwięcej elektrowni przyjaznych środowisku. Zamiana ról-praca metodą lekcji odwróconej. Uczniowie bawią się w escape room- stają się naukowcami, którzy muszą rozwiązać zadania, żeby zdobyć nagrodę. Na sześciu stacjach badawczych znajdują się zadania: segregacja śmieci, wykreślanka, dopasowanie znaków ekologicznych do znaczeń, krzyżówka, modele w programie Corinth (zakupionym w programie Laboratoria Przyszłości) oraz gra memory (pamięć). Dzięki zdobytym cyfrom i rozwiązaniu działania matematycznego, dostaną kod do kłódki z niespodzianką. |
Porozumiewanie się w języku ojczystym Kompetencje informatyczne Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne Umiejętność uczenia się Kompetencje społeczne i obywatelskie |
Podsumowanie |
Quiz o ekologii na platformie blooket https://dashboard.blooket.com/set/64405e2177a3e41ba5644461 lub kahoot https://create.kahoot.it/details/a34fdc1e-40aa-4038-808b-207c1ba1ff03 |
Kompetencje informatyczne Umiejętność uczenia się |
Materiały dodatkowe:
- Stacje (kody QR, karteczki do wycięcia i wręczenia grupie po wykonaniu stacji):
- https://docs.google.com/document/d/1mVtOKCJhIxWDjxT21azXzKUniSWJ8Hdd/edit?usp=sharing&ouid=115325361183331016713&rtpof=true&sd=true
- Instrukcja dla ucznia: https://docs.google.com/document/d/1G0cJDB0NiJEy4PQed6y9Cpej_nqa5Gi8/edit?usp=sharing&ouid=115325361183331016713&rtpof=true&sd=true
Ewa Kloge
doradca metodyczny języka niemieckiego
SCDiDN Siedlce