czwartek, 22 sierpień 2024 11:50

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z ekologią i wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Podczas zajęć z geografii wykorzystano metody aktywizujące, w których uczniowie stając się naukowcami, rozwiązują zadania na stacjach badawczych. Za każde dobre rozwiązanie-stację otrzymują cyfrę. Po ich zsumowaniu otrzymają wynik, który będzie kodem do kłódki, gdzie ukryta jej niespodzianka.

Temat: Z ekologią w zgodzie

Grupa wiekowa: klasy VI-VIII szkoły podstawowej

Czas trwania: 45 minut

Cel ogólny:

Uwrażliwienie uczniów na otaczającą przyrodę oraz dbanie o nią.

Cele szczegółowe:

  • Uczeń zna definicje słów ekologia, recykling, OZE.
  • Uczeń potrafi rozpoznać ekologiczne znaki z opakowań.
  • Uczeń potrafi prawidłowo sortować śmieci.
  • Zna odnawialne źródła energii.

Środki dydaktyczne: karty pracy, tablety/telefony/laptopy z dostępem do internetu, rzutnik lub monitor interaktywny

Metody pracy: pogadanka, dyskusja/burza mózgów, prezentacja, działania praktyczne/ praca z narzędziem cyfrowym.

Formy pracy: indywidualna, praca w grupach

Przebieg zajęć

 

Kompetencje kluczowe

Czynności organizacyjne

Przywitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności

Porozumiewanie się w języku ojczystym.

Wstęp

Zapisanie na tablicy tematu lekcji: „Z ekologią w zgodzie”. Zapoznanie uczniów z celami lekcji.

Część właściwa

Wyjaśnienie pojęcia ekologia oraz recykling-prezentacja multimedialna. Odtworzenie filmu edukacyjnego o segregacji odpadów i prawidłowym umieszczaniu ich w pojemnikach na śmieci. W trakcie filmu pytania, na które dzieci w grupach odpowiadają za pomocą tabliczek suchościeralnych. Następnie rozmawiamy o odnawialnych źródłach energii (OZE)-skąd można pozyskać odnawialne źródła, jakie elektrownie są w Europie i w jakim kraju jest najwięcej elektrowni przyjaznych środowisku.

Zamiana ról-praca metodą lekcji odwróconej. Uczniowie bawią się w  escape room- stają się naukowcami, którzy muszą rozwiązać zadania, żeby zdobyć nagrodę. Na sześciu stacjach badawczych znajdują się zadania: segregacja śmieci, wykreślanka, dopasowanie znaków ekologicznych do znaczeń, krzyżówka, modele w programie Corinth (zakupionym w programie Laboratoria Przyszłości) oraz gra memory (pamięć). Dzięki zdobytym cyfrom i rozwiązaniu działania matematycznego, dostaną kod do kłódki z niespodzianką.

Porozumiewanie się w języku ojczystym

Kompetencje informatyczne Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne

Umiejętność uczenia się

Kompetencje społeczne i obywatelskie

Podsumowanie

Quiz o ekologii na platformie blooket https://dashboard.blooket.com/set/64405e2177a3e41ba5644461

lub kahoot

https://create.kahoot.it/details/a34fdc1e-40aa-4038-808b-207c1ba1ff03

Kompetencje informatyczne

Umiejętność uczenia się

Materiały dodatkowe:

Ewa Kloge
doradca metodyczny języka niemieckiego
SCDiDN Siedlce

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!