Dla nauczyciela wyniki pracy klasowej i ich analiza są bardzo cennym źródłem informacji o procesie nauczania, ponieważ wskazują kierunek dalszego doskonalenia własnego warsztatu pracy. Warto również zauważyć, jak dzięki takiej lekcji kształcimy u uczniów ważne dla nich następujące kompetencje kluczowe:
- Kompetencje matematyczne:
Uczeń bada, poszukuje i docieka oraz argumentuje i formułuje wnioski.
Uczeń liczy, szacuje, stosuje miary, posługuje się terminami i pojęciami matematycznymi. - Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji:
Uczeń formułuje i wyraża swoje argumenty w mowie i piśmie w przekonujący sposób (krytyczne myślenie, zdolność oceny informacji i pracy z nimi). Jest gotowy do krytycznego i konstruktywnego dialogu, oraz zainteresowany interakcją z innymi ludźmi. - Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się:
Uczniowie są zmotywowani do osiągnięcia sukcesu poprzez dalsze doskonalenie się.
Uczeń samodzielnie rozwiązuje problemy, wykorzystuje dotychczasowe doświadczenia w uczeniu się, identyfikuje swoje mocne i słabe strony, zarządza czasem, organizuje własny proces uczenia się.
TEMAT: Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej z działu „Potęgi i pierwiastki”
CELE OGÓLNE:
I. Sprawności rachunkowa.
1.Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
3.Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
1.Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
1.Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- Zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi o wykładniku całkowitym dodatnim;
- Mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach całkowitych dodatnich;
- Podnosi potęgę do potęgi;
- Odczytuje i zapisuje liczby w notacji wykładniczej;
- Oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych;
- Szacuje wielkość danego pierwiastka kwadratowego lub sześciennego oraz wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki;
- Porównuje wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki z daną liczbą wymierną oraz znajduje liczby wymierne większe lub mniejsze od takiej wartości;
- Oblicza pierwiastek z iloczynu i ilorazu dwóch liczb, wyłącza liczbę przed znak pierwiastka i włącza liczbę pod znak pierwiastka;
- Porównuje i weryfikuje otrzymane wyniki;
- Wskazuje błędy w rozwiązaniu zadania.
METODY PRACY:
- Praca z błędem.
- Metoda ćwiczeniowa.
- Dyskusja – praca z całą klasą.
- Techniki oceniania kształtującego (praca w parach, światła drogowe, rundka bez przymusu).
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Prezentacja multimedialna „Poprawa pracy klasowej - Potęgi i pierwiastki”.
- Karty pracy.
- Prace klasowe uczniów (na pracy klasowej zostały wykorzystane zadania z arkuszy egzaminu E8 oraz wydawnictw Nowa Era i GWO).
- Komputer i projektor.
PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wprowadzenie
- Czynności organizacyjno – porządkowe.
- Zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji. Poinformowanie uczniów, że prace klasowe otrzymają pod koniec lekcji oraz jaki będzie przebieg lekcji i na czym będzie polegała ich praca.
Realizacja
- Nauczyciel prezentuje wyniki rozwiązalności zadań z pracy klasowej. Uczniowie wskazują numery zadań, które wypadły dobrze i te które zawierały najwięcej błędów.
- Rozdanie uczniom karty pracy 1. Karta pracy 1 zawiera dwa zadania zamknięte, z rozwiązaniem których uczniowie mieli problemy na pracy klasowej. Zadaniem uczniów jest wskazać właściwą odpowiedź oraz wyjaśnić, dlaczego pozostałe odpowiedzi nie są prawidłowe – praca w parach.
- Prezentacja rozwiązań na tablicy, dyskusja.
- Rozdanie uczniom karty pracy 2. Karta pracy 2 zawiera trzy zadania otwarte, z rozwiązaniem których uczniowie mieli problemy na pracy klasowej. Do tych zadań podane są przykładowe, błędne rozwiązania. Zadaniem uczniów jest wskazać te błędy i poprawnie rozwiązać zadanie – praca w parach.
- Prezentacja rozwiązań na tablicy, dyskusja.
- Rozdanie uczniom karty pracy 3. Karta pracy 3 zawiera dwa zadania otwarte, w których pojawiały się błędy na pracy klasowej. Do tych zadań podane są przykładowe, błędne rozwiązania. Zadaniem uczniów jest wskazać te błędy i poprawnie rozwiązać zadanie wykorzystując wskazówki, jak rozwiązać zadanie prawidłowo – praca indywidualna.
- Uczniowie otrzymują swoje prace klasowe. Ich zadaniem jest przeanalizować swoje rozwiązania z rozwiązaniami prezentowanymi na lekcji, oraz wyciągnąć wnioski, dlaczego uczeń nie rozwiązał danych zadań poprawnie.
Podsumowanie
Dokończ zdanie: Z dzisiejszej lekcji zapamiętam … (rundka bez przymusu).
EWALUACJA ZAJĘĆ (sprawdzenie osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia)
Na każdym etapie lekcji nauczyciel zwraca uwagę na poprawność wypowiedzi uczniów oraz stopień wykonania ćwiczeń. Wykorzystując technikę świateł drogowych nauczyciel na bieżąco otrzymuje informację zwrotną od uczniów, na ile omawiane treści są dla nich zrozumiałe (zielone – wszystko wiem, żółte – potrzebuję konsultacji z kolegą/koleżanką, czerwone – nie potrafię samodzielnie wykonać zadania, potrzebuję pomocy nauczyciela).
BIBLIOGRAFIA
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Matematyka - https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/matematyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf
- Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, wyd. CEO, Warszawa, 2012.
- John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, wyd. CEO, Warszawa, 2015.
- Danuta Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, wyd. CEO, Warszawa, 2016.
- Agnieszka Domagała-Kręcioch, Refleksje wokół szkolnej kultury błędu, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2083-2923_15_2019_05adk (dostęp 15.05.2024)
ZAŁĄCZNIKI
Dorota Saj
doradca metodyczny matematyki
SCDiDN Siedlce