wtorek, 17 wrzesień 2024 12:24

Na III etapie kształcenia ogólnego językowego zakłada się że uczniowie kontynuujący naukę języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej osiągnęli już poziom zaawansowania nie niższy niż A2 oraz opanowali w pewnym stopniu techniki uczenia się, stopniowo rozwijając własną autonomię w procesie uczenia się. Na tym etapie nauczyciel wspomaga rozwój kompetencji kluczowych ucznia, rozbudza jego ciekawość świata, otwartość na innych, zachęca do korzystania z autentycznych materiałów źródłowych oraz rozwija wśród uczniów świadomość znaczenia znajomości języków obcych w różnych dziedzinach życia. Komponent kulturowy pełni w tym procesie istotną rolę ponieważ stanowi on integralną część procesu poznawania języka angielskiego. Uczeń pogłębia wiedzę o krajach anglojęzycznych, poznaje ich kulturę, historię, geografię, społeczność i zwyczaje rozwijając i poszerzając swoje kompetencje interkulturowe. Dzięki nim będzie mu łatwiej odnaleźć się w różnych codziennych sytuacjach, zrozumieć mentalność lokalnej społeczności i ich sposób myślenia.

Temat: What do you know about New York City?

Grupa wiekowa: I klasa szkoły ponadpodstawowej

Czas trwania: 90 minut

Cele ogólne:

  • Uczeń posługuje się językiem angielskim na poziomie wczesno-średniozaawansowanym
  • Posiada ogólną wiedzę na temat Nowego Yorku

Cele szczegółowe:

  • Uczeń zna największe atrakcje Nowego Yorku
  • Uczeń potrafi opowiedzieć w kilku zdaniach o największych atrakcjach NYC
  • Uczeń potrafi znaleźć informacje o wybranej atrakcji i opracować w języku angielskim zadanie sprawdzające wiedzę na jej temat.

Przebieg lekcji:

  1. Uczeń podaje na tablicy kilka nazw odnoszących się do miasta Nowy York: Gotham, Empire city, Big Apple, The city that never sleeps. Uczniowie maja za zadanie zgadnąć o jakie miasto chodzi. Następnie nauczyciel zapisuje temat na tablicy.
  2. Nauczyciel pyta uczniów o znane fakty związane z miastem stosując „burzę mózgów” i zapisuje wszystkie informacje na tablicy.
  3. Nauczyciel sprawdza poprawność informacji wraz z uczniami.
  4. New York in numbers:
    Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel na rzutniku wyświetla tabelkę w której znajduje się 7 liczb dotyczących Nowego Yorku oraz opisów, które należy dopasować do podanych liczb (załącznik 1). Para która zrobi to poprawnie i najszybciej będzie mogła wybrać temat kolejnego zadania.
  5. Uczniowie oglądają krótki film o jednej z atrakcji Nowego Yorku: Central Park https://www.youtube.com/watch?v=N4n5MYfu0iQ
  6. Na podstawie obejrzanego materiału muszą indywidualnie uzupełnić brakujące informacje na podanej przez nauczyciela karcie pracy (załącznik 2). W razie potrzeby i trudności ( można włączyć napisy angielskie) uczniowie oglądają film 2 razy.
  7. Nauczyciel sprawdza z uczniami uzupełnione informacje.
  8. Uczniowie pracują w parach. Losują kartkę z nazwą jednej atrakcji Nowego Yorku. Mają za zadanie przygotować 5 ciekawostek związanych z wylosowaną atrakcją Nowego Yorku. Mogą korzystać z komputera/telefonu z dostępem do Internetu.
  9. Nauczyciel wyświetla listę znanych miejsc w Nowym Yorku (załącznik 3). Wśród podanych obiektów znajdują się te wylosowane przez uczniów. Uczniowie przedstawiają opracowane ciekawostki pozostałym uczniom w klasie nie podając nazwy atrakcji. Pozostali uczniowie mają za zadanie odgadnąć nazwę opisywanego obiektu/miejsca.
  10. Uczniowie w parach mają za zadanie opracować krótkie zadanie (tekst true/false, quiz, krzyżówka), które utrwali ciekawostki o wybranej atrakcji Nowego Yorku.
  11. Na zakończenie wszystkie pary wymieniają się opracowanymi zadaniami i sprawdzają swoją wiedzę na temat zaprezentowanych wcześniej atrakcji nowego Yorku.
  12. Chętni uczniowie mogą w domu przygotować krótki materiał o innych atrakcjach NYC i zaprezentować zadanie na następnej lekcji.

Ewaluacja:
Nauczyciel na koniec lekcji zadaje uczniom 4 pytania prosząc o ustne odpowiedzi:

  • Co Ci się najbardziej podobało na dzisiejszej lekcji?
  • Który element lekcji był najmniej ciekawy?
  • Co było najtrudniejsze do wykonania?
  • Co było najłatwiejsze do wykonania?

Bibliografia:
Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=N4n5MYfu0iQ

Elżbieta Sobiczewska
Doradca metodyczny SCDIDN w Siedlcach
Język angielski szkoły ponadpodstawowe

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.