Temat zajęć: Lady Makbet - kobieta fatalna
Cel ogólny zajęć:
- Doskonalenie umiejętności odbioru tekstów kultury.
- Odniesienie do podstawy programowej: E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-III.1.4, E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-III.1.5, E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-II.2.7, E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-II.3.8, E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-III.1.8
Cele szczegółowe zajęć
Uczeń:
- zna pojęcia: perswazja, manipulacja, premedytacja, kreacja, portret psychologiczny
- potrafi analizować i objaśniać tekst kultury
- wskazuje elementy, symbole, środki plastyczne i językowe. Wyjaśnia ich znaczenie i cel użycia
Metody i formy pracy:
- zespołowa i indywidualna
- praca w grupach
Środki dydaktyczne:
- komputer, laptop, telefon z dostępem do Internetu
- karty pracy
- brystole A4, flamastry
Przewidywany czas: 45 min.
Proponowany przebieg zajęć:
Faza przygotowawcza
Wprowadzenie. Przypomnienie najważniejszych wiadomości z ostatniej lekcji: bohaterowie, przebieg wydarzeń, motywy zbrodni popełnionej przez Makbeta i jej konsekwencje.
Faza zasadnicza
Zapoznanie się z omówieniem tematu dostępnym w podręczniku NOWE Ponad słowami, 1.2, s. 183, Lady Makbet-kobieta fatalna. Uczniowie wypowiadają się na temat cech charakteru bohaterki, jej wpływu na Makbeta oraz przemiany, jaka dokonuje się po dokonaniu zbrodni.
Wspólne omówienie i zebranie wniosków z funkcjonalnym wykorzystaniem pojęć: manipulacja, perswazja, premedytacja, obłęd, majaki.
Notatka:
Lady Makbet jest podstępna, wyrachowana, bezwzględna, po trupach dąży do celu. Jest owładnięta żądzą władzy. Dominuje nad mężem i manipuluje nim, oskarżając o brak ambicji i tchórzostwo. Celowo uderza w jego poczucie męskości, a zaślepiony Makbet łatwo daje się sprowokować. Lady Makbet nie ma cech tradycyjnie przypisanych kobietom, nie jest słaba czy wrażliwa. Gdy Makbet wpada w panikę, to ona zachowuje zimną krew i kontroluje sytuację. Jednak nawet ta złowroga bohaterka załamuje się pod rosnącym ciężarem winy. Kiedy poziom przemocy osiąga punkt kulminacyjny, Lady Makbet popada w obłęd. Zamyka się w swoim świecie, nękana wyrzutami sumienia, majakami i wizją wiecznie niezmytej krwi na rękach. Ucieka w samobójczą śmierć.
Zadania
- Przeczytaj uważnie polecenie 2, podr. s. 184 i odpowiedz na pytanie: W jaki sposób Lady Makbet usiłuje nakłonić męża do zbrodni? Używa argumentów racjonalnych czy emocjonalnych? Wypisz ze sceny 7 aktu I odpowiednie przykłady i je zinterpretuj.
- Przeczytaj uważnie polecenie 6, podr. s. 184 i odpowiedz na pytanie: Co odróżnia Lady Makbet od typowego wizerunku kobiety w literaturze? Omów zagadnienie na podstawie wybranego kontekstu. Wykorzystaj wiedzę o takich bohaterkach literackich jak: Antygona, biblijna Ewa, Balladyna.
Wspólne omówienie i zebranie wniosków.
Wprowadzenie pojęcia kobieta fatalna, notatka:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Femme_fatale, [dostęp: 25.07.2024]Femme fatale (wym. fam fatal), kobieta fatalna – związek frazeologiczny oznaczający kobietę przynoszącą mężczyźnie porażkę i zgubę. Zwrot femme fatale jest zwyczajowo używany do opisania kobiet, za których przyczyną rozpadają się małżeństwa, a także kobiet wykorzystujących swoją pozycję społeczną lub cechy osobowości do wykorzystywania mężczyzn na różne sposoby ze szkodą dla nich. Femme fatale to kobieta świadomie zdobywająca, wykorzystująca i porzucająca mężczyznę.
Wprowadzenie znaczenia związku frazeologicznego: mieć krew na rękach, notatka:
https://pl.wiktionary.org/wiki/mie%C4%87_krew_na_r%C4%99kach, [dostęp: 25.07.2024]Mieć krew na rękach, związek frazeologiczny stały, fraza czasownikowa nieprzechodnia niedokonana. Znaczenie przen. pośrednio lub bezpośrednio odpowiadać za czyjąś śmierć, przyczynić się do czyjejś śmierci i dosł. mieć ręce ubrudzone krwią
PODZIAŁ NA GRUPY:
Zadanie 1
Przeanalizuj i zinterpretuj wypowiedzi bohaterki z różnych momentów jej życia.
Rozwiązywanie kart pracy
Moment akcji utworu |
Znaczące słowa Lady Makbet, ważne cytaty |
Interpretacja zachowania bohaterki |
Lady Makbet czyta list od męża |
||
Lady Makbet wyrzeka się swej niewieściej natury |
||
Żona udziela pierwszych wskazówek mężowi |
||
Lady Makbet widzi w mężu tchórza |
||
Wspólniczka w zbrodni omdlewa na wieść o zabójstwie Dunkana |
||
Makbet wyprawia ucztę na królewskim dworze. Zjawia mu się duch Banqua |
||
Choroba Lady Makbet |
||
Śmierć Lady Makbet |
Omówienie efektów pracy uczniów. Dyskusja, wnioski
Zadanie 2
Zapoznaj się z przykładami tekstów kultury, takimi jak: plakat teatralny, spektakl teatralny, opera, balet. Zwróć uwagę na symbolikę, zastosowane kolory, kostiumy, rekwizyty, muzykę, charakteryzację w kreacji Lady Makbet
- Plakat teatralny: https://www.google.com/search?q=Lady+Makbet+plakat&sca_esv=8dca5a6e4fb2a16a&sca_upv=1&hl=pl&sxsrf=ADLYWIIR-U1Scu0S4gGDBoZvRNdJh7dxAw:1721907545480&source=hp&biw=1274&bih=566&ei=WTmiZpDLG9S1wPAPkb6HwAg&iflsig=AL9hbdgAAAAAZqJHaZEefwMJ2Yjc33dHJrPAygC3IGXg&ved=0ahUKEwjQ29S8jcKHAxXUGhAIHRHfAYgQ4dUDCA8&uact=5&oq=Lady+Makbet+plakat&gs_lp=EgNpbWciEkxhZHkgTWFrYmV0IHBsYWthdDIFEAAYgARIl0lQzRBYsj9wAXgAkAEAmAGLAqAB7w6qAQYxMS42LjG4AQPIAQD4AQGKAgtnd3Mtd2l6LWltZ5gCE6ACyA-oAgrCAgcQIxgnGOoCwgIEECMYJ8ICCBAAGIAEGLEDwgIEEAAYA8ICBhAAGAgYHsICBxAAGIAEGBiYAwiSBwY4LjEwLjGgB8hG&sclient=img&udm=2#vhid=n64JKPfeQvgioM&vssid=mosaic, [dostęp: 25.07.2024]
- Opera Śląska, Makbet do muzyki Giuseppe Verdiego: https://www.youtube.com/watch?v=MtxPDJ61zEo, [dostęp: 25.07.2024]
- Balet Teatr Wielki im. S. Moniuszki w Poznaniu, Makbet w inscenizacji Oliviera Fredja
https://www.youtube.com/watch?v=KCqjiBU3Rfs , [dostęp: 25.07.2024]Wspólne omówienie, dyskusja, wnioski
Zadanie 3
Grupa 1
Zaprojektuj kostium sceniczny, charakteryzację dla Lady Makbet do szkolnego przedstawienia dramatu Szekspira. Uwzględnij czas i miejsce akcji w utworze
Grupa 2
Zaprojektuj plakat teatralny szkolnego przedstawienia dramatu Szekspira
Grupa 3
Zbierz wskazówki inscenizacyjne dotyczące zachowania Lady Makbet do szkolnego przedstawienia dramatu Szekspira. Uwzględnij różnice w wyglądzie i zachowaniu bohaterki przed i po zbrodni na królu Dunkanie
Grupa 4
Dokonaj interpretacji plakatu
https://galeria-essey.pl/1379,Kontynuator_polskiej_szkoly_plakatu, [dostęp: 25.07.2024]
Prezentacja i omówienie efektów pracy uczniów
Ocena aktywności i zaangażowania uczniów
Ewaluacja zajęć (sprawdzenie osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia):
Ankieta ewaluacyjna
- Pytania: Co z tematu dzisiejszej lekcji powinieneś zapamiętać?
- Co z tego tematu okazało się dla Ciebie najbardziej interesujące i ważne?
- Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć na ten temat?
- Dostęp do dokumentu na MS Teams Forms: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=kXBkaN3i3Ea3diSZBWhQ_rOnfD2uVihNobPKzc21G01UNE5ZV1ZIQUJWQkVSM0VIVjRBOVNMSUlGVS4u
Bibliografia:
- Chmiel M., Cisowska A., Kościerzyńska J., Kusy H., Równy A., Wróblewska A., NOWE Ponad słowami. 1.2 Język polski Liceum i Technikum, Podręcznik zakres podstawowy i rozszerzony, Nowa Era Sp. z o.o., Warszawa 2024
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Femme_fatale
- https://pl.wiktionary.org/wiki/mie%C4%87_krew_na_r%C4%99kach
Wojciechowska A., William Szekspir Makbet. Scenariusze lekcji z wykorzystaniem metod aktywizujących. Demoniczna Lady Makbet, Nowa Era, Materiały dla nauczyciela - https://www.google.com/search?q=Lady+Makbet+plakat&sca_esv=8dca5a6e4fb2a16a&sca_upv=1&hl=pl&sxsrf=ADLYWIIR-U1Scu0S4gGDBoZvRNdJh7dxAw:1721907545480&source=hp&biw=1274&bih=566&ei=WTmiZpDLG9S1wPAPkb6HwAg&iflsig=AL9hbdgAAAAAZqJHaZEefwMJ2Yjc33dHJrPAygC3IGXg&ved=0ahUKEwjQ29S8jcKHAxXUGhAIHRHfAYgQ4dUDCA8&uact=5&oq=Lady+Makbet+plakat&gs_lp=EgNpbWciEkxhZHkgTWFrYmV0IHBsYWthdDIFEAAYgARIl0lQzRBYsj9wAXgAkAEAmAGLAqAB7w6qAQYxMS42LjG4AQPIAQD4AQGKAgtnd3Mtd2l6LWltZ5gCE6ACyA-
- oAgrCAgcQIxgnGOoCwgIEECMYJ8ICCBAAGIAEGLEDwgIEEAAYA8ICBhAAGAgYHsICBxAAGIAEGBiYAwiSBwY4LjEwLjGgB8hG&sclient=img&udm=2#vhid=n64JKPfeQvgioM&vssid=mosaic
https://galeria-essey.pl/1379,Kontynuator_polskiej_szkoly_plakatu
Małgorzata Połeć
doradca metodyczny języka polskiego
SCDiDN Siedlce