czwartek, 22 sierpień 2024 12:01

Temat wprowadza do zagadnień związanych z literaturą, teatrem szekspirowskim, plakatem. Wynika z podstawy programowej, cyklu nauczania, realizacji programu i rozkładu materiału w klasie drugiej szkoły ponadpodstawowej. Poszerza wiedzę na temat różnorodności form wypowiedzi twórców, stosowania środków artystycznych, udoskonala umiejętności odbioru tekstów kultury. Obecne możliwości technologiczne pozwalają w sposób atrakcyjny przedstawić różnorodne treści programu nauczania. Metody aktywne w sposób szczególny mogą być wykorzystywane do lekcji związanych z tekstami kultury. Zastosowanie TIK w czasie lekcji języka polskiego sprawiają, że temat staje się atrakcyjny dla uczniów i zapewnia ich motywację i zaangażowanie w toku lekcji.

Temat zajęć: Lady Makbet - kobieta fatalna

Cel ogólny zajęć:

  • Doskonalenie umiejętności odbioru tekstów kultury.
  • Odniesienie do podstawy programowej: E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-III.1.4, E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-III.1.5, E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-II.2.7, E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-II.3.8, E3-LO-JPOL-2.2-ZPODROZ-III.1.8

Cele szczegółowe zajęć

Uczeń:

  • zna pojęcia: perswazja, manipulacja, premedytacja, kreacja, portret psychologiczny
  • potrafi analizować i objaśniać tekst kultury
  • wskazuje elementy, symbole, środki plastyczne i językowe. Wyjaśnia ich znaczenie i cel użycia

Metody i formy pracy:

  • zespołowa i indywidualna
  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop, telefon z dostępem do Internetu
  • karty pracy
  • brystole A4, flamastry

Przewidywany czas: 45 min.

Proponowany przebieg zajęć:

Faza przygotowawcza
Wprowadzenie. Przypomnienie najważniejszych wiadomości z ostatniej lekcji: bohaterowie, przebieg wydarzeń, motywy zbrodni popełnionej przez Makbeta i jej konsekwencje.

Faza zasadnicza
Zapoznanie się z omówieniem tematu dostępnym w podręczniku NOWE Ponad słowami, 1.2, s. 183, Lady Makbet-kobieta fatalna. Uczniowie wypowiadają się na temat cech charakteru bohaterki, jej wpływu na Makbeta oraz przemiany, jaka dokonuje się po dokonaniu zbrodni.
Wspólne omówienie i zebranie wniosków z funkcjonalnym wykorzystaniem pojęć: manipulacja, perswazja, premedytacja, obłęd, majaki.

Notatka:
Lady Makbet jest podstępna, wyrachowana, bezwzględna, po trupach dąży do celu. Jest owładnięta żądzą władzy. Dominuje nad mężem i manipuluje nim, oskarżając o brak ambicji i tchórzostwo. Celowo uderza w jego poczucie męskości, a zaślepiony Makbet łatwo daje się sprowokować. Lady Makbet nie ma cech tradycyjnie przypisanych kobietom, nie jest słaba czy wrażliwa. Gdy Makbet wpada w panikę, to ona zachowuje zimną krew i kontroluje sytuację. Jednak nawet ta złowroga bohaterka załamuje się pod rosnącym ciężarem winy. Kiedy poziom przemocy osiąga punkt kulminacyjny, Lady Makbet popada w obłęd. Zamyka się w swoim świecie, nękana wyrzutami sumienia, majakami i wizją wiecznie niezmytej krwi na rękach. Ucieka w samobójczą śmierć.

Zadania

  • Przeczytaj uważnie polecenie 2, podr. s. 184 i odpowiedz na pytanie: W jaki sposób Lady Makbet usiłuje nakłonić męża do zbrodni? Używa argumentów racjonalnych czy emocjonalnych? Wypisz ze sceny 7 aktu I odpowiednie przykłady i je zinterpretuj.
  • Przeczytaj uważnie polecenie 6, podr. s. 184 i odpowiedz na pytanie: Co odróżnia Lady Makbet od typowego wizerunku kobiety w literaturze? Omów zagadnienie na podstawie wybranego kontekstu. Wykorzystaj wiedzę o takich bohaterkach literackich jak: Antygona, biblijna Ewa, Balladyna.

Wspólne omówienie i zebranie wniosków.

Wprowadzenie pojęcia kobieta fatalna, notatka:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Femme_fatale, [dostęp: 25.07.2024]Femme fatale (wym. fam fatal), kobieta fatalna – związek frazeologiczny oznaczający kobietę przynoszącą mężczyźnie porażkę i zgubę. Zwrot femme fatale jest zwyczajowo używany do opisania kobiet, za których przyczyną rozpadają się małżeństwa, a także kobiet wykorzystujących swoją pozycję społeczną lub cechy osobowości do wykorzystywania mężczyzn na różne sposoby ze szkodą dla nich. Femme fatale to kobieta świadomie zdobywająca, wykorzystująca i porzucająca mężczyznę.

Wprowadzenie znaczenia związku frazeologicznego: mieć krew na rękach, notatka:
https://pl.wiktionary.org/wiki/mie%C4%87_krew_na_r%C4%99kach, [dostęp: 25.07.2024]Mieć krew na rękach, związek frazeologiczny stały, fraza czasownikowa nieprzechodnia niedokonana. Znaczenie przen. pośrednio lub bezpośrednio odpowiadać za czyjąś śmierć, przyczynić się do czyjejś śmierci i dosł. mieć ręce ubrudzone krwią

PODZIAŁ NA GRUPY:

Zadanie 1
Przeanalizuj i zinterpretuj wypowiedzi bohaterki z różnych momentów jej życia.
Rozwiązywanie kart pracy

Moment akcji utworu

Znaczące słowa Lady Makbet, ważne cytaty

Interpretacja zachowania bohaterki

Lady Makbet czyta list od męża

   

Lady Makbet wyrzeka się swej niewieściej natury

   

Żona udziela pierwszych wskazówek mężowi

   

Lady Makbet widzi w mężu tchórza

   

Wspólniczka w zbrodni omdlewa na wieść o zabójstwie Dunkana

   

Makbet wyprawia ucztę na królewskim dworze. Zjawia mu się duch Banqua

   

Choroba Lady Makbet

   

Śmierć Lady Makbet

   

Omówienie efektów pracy uczniów. Dyskusja, wnioski

Zadanie 2
Zapoznaj się z przykładami tekstów kultury, takimi jak: plakat teatralny, spektakl teatralny, opera, balet. Zwróć uwagę na symbolikę, zastosowane kolory, kostiumy, rekwizyty, muzykę, charakteryzację w kreacji Lady Makbet

Zadanie 3
Grupa 1
Zaprojektuj kostium sceniczny, charakteryzację dla Lady Makbet do szkolnego przedstawienia dramatu Szekspira. Uwzględnij czas i miejsce akcji w utworze

Grupa 2
Zaprojektuj plakat teatralny szkolnego przedstawienia dramatu Szekspira

Grupa 3
Zbierz wskazówki inscenizacyjne dotyczące zachowania Lady Makbet do szkolnego przedstawienia dramatu Szekspira. Uwzględnij różnice w wyglądzie i zachowaniu bohaterki przed i po zbrodni na królu Dunkanie

Grupa 4
Dokonaj interpretacji plakatu

Scenariusz M Poe
https://galeria-essey.pl/1379,Kontynuator_polskiej_szkoly_plakatu, [dostęp: 25.07.2024]

Prezentacja i omówienie efektów pracy uczniów

Ocena aktywności i zaangażowania uczniów
Ewaluacja zajęć (sprawdzenie osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia):

Ankieta ewaluacyjna

Bibliografia:

Małgorzata Połeć
doradca metodyczny języka polskiego
SCDiDN Siedlce

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!