Edukacja dla bezpieczeństwa
Szanowni Państwo, w czwartek 16 kwietnia 2020 r. w Polsce wprowadzono obowiązek noszenia maseczek. Edukacja dla bezpieczeństwa może i powinna odgrywać istotną rolę w kształtowaniu umiejętności używania maseczek i rękawiczek oraz w utrwalaniu prawidłowych nawyków. Ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniemy z tym obowiązkiem na dłużej, warto uwzględnić tę problematykę w swoim planie zdalnego nauczania.
Edukacja wczesnoszkolna – ćwiczenia interaktywne
Nauczanie zdalne przedłuża się i nauczyciele permanentnie rozwijają swoje umiejętności i poszukują nowych rozwiązań. Jednym z nich mogą być gry, zabawy i ćwiczenia interaktywne. Można je znaleźć na stronie https://wordwall.net/pl/. Oferuje ona szeroką gamę ćwiczeń z różnych przedmiotów od klas 1 wzwyż, zaś po utworzeniu konta i zalogowaniu się, także możliwość tworzenia własnych, z wykorzystaniem zaproponowanych szablonów. Pozwala to nauczycielowi na szybsze planowanie zajęć i sprawić, by były one atrakcyjne dla ucznia. Nauczyciel może wybrać poziom i tematykę zadań, a następnie link przesłać uczniowi.
Matematyka - narzędziownik
Ostatnie tygodnie to dla nauczycieli czas oswajania się z pracą zdalną, czas dokształcania się, zdobywania nowych umiejętności TIK, czas poszukiwań narzędzi ułatwiających pracę, ale również umożliwiających przekazywanie wiedzy w sposób jak najbardziej efektywny.
W Internecie można znaleźć wiele interesujących i wartościowych wideolekcji, ale nie zawsze wszystkie treści wpasowują się idealnie w scenariusze naszych lekcji. Zachęcam do nagrywania własnych i udostępniania ich uczniom, którzy mogą wielokrotnie je odtwarzać. Na wirtualnej tablicy https://pl.padlet.com/dorota_saj/matematyka dedykowanej klasom siódmym, w których uczę, znajdują się moje wideolekcje nagrywane komórką i za pomocą aplikacji Active Presenter, oraz inne materiały nt. zadań tekstowych rozwiązywanych za pomocą równań.
Edukacja dla bezpieczeństwa - nauczanie zdalne
Szanowni Państwo, od 25 marca br. pracujemy z uczniami na odległość. W zdecydowanej większości przypadków jest to praca z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Od początku zawieszenia zajęć prowadzonych w szkołach można było zauważyć wykładniczo rosnącą dostępność do różnych narzędzi on-line i propozycji ich zastosowania. Rosnąca podaż była wynikiem niesamowicie dużego popytu, który został wygenerowany wyjątkową sytuacją, w jakiej znalazły się szkoły. Polska oświata musiała w ekstremalnie krótkim czasie przejść rewolucję technologiczno-informacyjną. Można powiedzieć, że polscy nauczyciele i dyrektorzy szkół ramię w ramię z uczniami i ich rodzicami znaleźli się na pierwszej linii działań mających na celu przeprowadzenie systemu oświaty przez pierwsze, najtrudniejsze momenty tej sytuacji kryzysowej. Na podstawie dotychczasowych obserwacji i analiz bieżącej sytuacji, można przyjąć, że mimo trudnych chwil, zarówno jedni jak i drudzy spisali się na medal.
Dla nauczycieli plastyki i nie tylko – oferta edukacyjna Muzeum Narodowego w Warszawie
Muzeum Narodowe w Warszawie wychodzi cały czas naprzeciw nie tylko dorosłym miłośnikom sztuki ale również najmłodszym. Sukcesywnie wzbogaca swój program edukacyjny. Dla dzieci przygotowywane są warsztaty (co tydzień pojawiają się 3 nowe tematy). Dotychczas są dostępne następujące tytuły:
Język polski - Padlet - zachęcam do korzystania w nauczaniu zdalnym
Padlet – to wirtualna tablica lub papier w Internecie. Umiejętność gromadzenia, a potem przetwarzania, wykorzystania i zastosowania informacji w celu rozwiązania jakiegoś problemu jest uważana za jedną z kluczowych, najważniejszych ludzkich kompetencji epoki cyfrowej. Padlet jest narzędziem, za pomocą którego można uporządkować informacje na określony temat. To rodzaj wirtualnej „ściany”, na której można zawieszać adresy stron internetowych, obrazki, zdjęcia (także te wprost z kamery). Narzędzie to może być wykorzystane jako: tablica z wiadomościami, miejsce do dyskusji, szybkie uzyskanie odpowiedzi na pytanie (ankieta, ewaluacja), burza mózgów, informacja zwrotna dla uczniów.
Strategie oceniania kształtującego w nauczaniu zdalnym – kryteria sukcesu
Wszystkie społeczności szkolne znalazły się w niezwykle trudnej sytuacji. Nasze spotkania w realu z uczniami na pewien czas zostały zawieszone, a my, nauczyciele postawieni zostaliśmy przed nową rzeczywistością. Nauczanie funkcjonuje nadal, chociaż w formie do której nie wszyscy byliśmy przyzwyczajeni i przygotowani. Internet jak zawsze stanął na wysokości zadania i w zasadzie od pierwszego dnia kiedy zostały zamknięte szkoły pojawiały dziesiątki wskazówek jak uczyć zdalnie.
Lekcje matematyki online
W związku z rozprzestrzeniającą się epidemią koronawirusa od 12 marca 2020 r. zostały zawieszone zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w szkołach. Stanowi to ogromne wyzwanie dla nauczycieli, dyrektorów, uczniów i ich rodziców. Władze krajowe i organizacje międzynarodowe rekomendują, aby nauka odbywała się z wykorzystaniem Internetu. Taka praca i nauka ma swoje dobre i złe strony. Uczniowie mogą pracować w czasie dla nich najbardziej odpowiednim bez wychodzenia z domu. Uczą się samodzielności, a przede wszystkim biorą odpowiedzialność za swoją naukę i przyszłość. Mają możliwość przekonania się, że Internet to kopalnia wiedzy i jak go wykorzystać do własnego rozwoju. Niestety nie możemy natychmiast reagować w przypadku trudności, na jakie napotyka uczeń.
Jak oglądać dzieła sztuki światowej nie wychodząc z domu – lekcje plastyki w nowej sytuacji
Nastał trudny czas. Trudny dla nas wszystkich – przede wszystkim dla uczniów i ich rodziców. Zdalne nauczanie, którym się nagle wszyscy zachłystują, nie powinno prowadzić do stresu i frustracji. Organizacja czasu, realizacja podstawy programowej, dotarcie do wszystkich uczniów- to wcale nie jest prosta sprawa.
Kierujmy się zdrowym rozsądkiem i pamiętajmy, że najważniejsze jest budowanie dobrych relacji i poczucia bezpieczeństwa w rodzinach naszych uczniów. Nawiązanie dobrej relacji i dodawanie otuchy dzieciom i rodzicom to sprawa najważniejsza.
Nowe wyzwania dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Obecna sytuacja wymaga od nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej niezwykłej kreatywności i nowych umiejętności w zakresie nauczania zdalnego. Oto kilka propozycji, które mogą Państwu pomóc z tymi nowymi wyzwaniami.
Więcej...
Chemia – praca online
Po kilku tygodniach pracy zdalnej nasuwają się spostrzeżenia, wnioski i chęci doskonalenia swojego warsztatu pracy on line. Na początku większość z nas czuła się zaniepokojona tym, co czeka nas podczas wirtualnej pracy. Pojawiało się wówczas mnóstwo propozycji związanych z ułatwieniem pracy zdalnej. Część z nas pracuje na platformach udostępnionych przez szkołę, część wykorzystuje narzędzia Windows, w każdym przypadku ważny jest kontakt z uczniem.
Kształcenie zawodowe
Sytuacja, w której nauczyciele kształcenia zawodowego muszą realizować powierzone im zadania jest wyjątkowo skomplikowana. Wymaga ona od Państwa całkowitej zmiany podejścia do prowadzonych zajęć oraz do realizacji treści, które są ściśle powiązane z praktyką i ćwiczeniami z uczniem.
Przedstawiam Państwu kilka propozycji, które może pomogą Państwu lub podsunąć pomysły na realizacje zajęć.
Język niemiecki - na odległość
Nauczyciele w nowej rzeczywistości muszą wykazać się kreatywnością i pomysłowością. Zaistniała sytuacja spowodowała potrzebę poszukiwania rozwiązań dydaktycznych, które mogą wzbogacić pracę z naszymi uczniami. Obecna rzeczywistość daje nauczycielom przestrzeń do zastosowania iwykorzystania nowych technologii i zasobów.
Oto kilka propozycji, które mogą Państwu pomóc w zdalnym nauczaniu.
Wychowanie przedszkolne zdalnie - emocjonalnie?
Drodzy Nauczyciele, Rodzice,
Etap wychowania przedszkolnego cechuje potrzeba ustawicznego współdziałania nauczycieli i rodziców na rzecz małego dziecka. Tego wymaga zwykła codzienność. Co za tym idzie, w sytuacjach nadzwyczajnych, niezwykle trudnych, tak jak dzisiaj - ta potrzeba współpracy jest absolutną koniecznością. Przedszkolak wymaga szczególnego zaopiekowania w zdalnej nauce-zabawie; przez nauczyciela na poziomie tworzenia propozycji zajęć-zabaw, przez rodzica – na poziomie organizowania miejsca pracy i w trakcie działania. Pamiętajmy, że Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej od 25 marca 2020 roku nakłada również na edukację przedszkolną obowiązek zdalnej realizacji podstawy programowej.