Zabawy i zajęcia w przedszkolu, to ciąg sytuacji edukacyjnych z rozmysłem kreowanych przez nauczyciela, tak aby stymulować całościowy, wieloobszarowy rozwój dziecka. W konstruowaniu niniejszego scenariusza zajęć oprócz powyższego aspektu, uwzględniono również potrzebę przekazania rodzicom przedszkolaków obrazu umiejętności i osiągnięć dzieci pod koniec drugiego roku ich pobytu w przedszkolu. Poprzez obserwację przebiegu zajęć, rodzice otrzymają również wskazania, pomysły, inspiracje do wspierania rozwoju swojego dziecka, do ujednolicenia oddziaływań domu i przedszkola, co wpisuje się w realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Temat wprowadza do zagadnień związanych z literaturą, teatrem szekspirowskim, plakatem. Wynika z podstawy programowej, cyklu nauczania, realizacji programu i rozkładu materiału w klasie drugiej szkoły ponadpodstawowej. Poszerza wiedzę na temat różnorodności form wypowiedzi twórców, stosowania środków artystycznych, udoskonala umiejętności odbioru tekstów kultury. Obecne możliwości technologiczne pozwalają w sposób atrakcyjny przedstawić różnorodne treści programu nauczania. Metody aktywne w sposób szczególny mogą być wykorzystywane do lekcji związanych z tekstami kultury. Zastosowanie TIK w czasie lekcji języka polskiego sprawiają, że temat staje się atrakcyjny dla uczniów i zapewnia ich motywację i zaangażowanie w toku lekcji.

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z ekologią i wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Podczas zajęć z geografii wykorzystano metody aktywizujące, w których uczniowie stając się naukowcami, rozwiązują zadania na stacjach badawczych. Za każde dobre rozwiązanie-stację otrzymują cyfrę. Po ich zsumowaniu otrzymają wynik, który będzie kodem do kłódki, gdzie ukryta jej niespodzianka.

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z najważniejszymi symbolami Anglii poprzez wykorzystanie narzędzi programu Laboratoria Przyszłości, takich jak długopisy 3D. Lekcja ma na celu rozwijanie umiejętności językowych uczniów, zarówno w zakresie słownictwa związanego z tematyką lekcji, jak i w umiejętności przekazywania i rozumienia instrukcji w języku angielskim. Dodatkowo, zajęcia mają na celu rozwijanie kompetencji twardych i miękkich uczniów, w tym wyobraźni i inwencji twórczej, poprzez praktyczne zastosowanie długopisów 3D do tworzenia modeli symboli Anglii.

W nauczaniu historii bardzo istotna jest umiejętność łączenia wydarzeń w ciąg logiczno- skojarzeniowy, a także dostrzegania procesów historycznych z różnych perspektyw: społecznych, ekonomicznych, kulturowych. Ten ostatni aspekt jest niezwykle istotna dla młodzieży, która decyduje się na zdawanie przedmiotów humanistycznych na maturze, ponieważ wśród wymagań egzaminacyjnych kluczowe znaczenie ma sprawdzenie na ile abiturient jest w stanie wykazać się umiejętnością oceny zjawisk historycznych, literackich z różnych perspektyw. Dlaczego dla kształtowania wyżej wymienionych umiejętności ważne jest by w miarę możliwości organizować w procesie edukacyjnym zajęcia interdyscyplinarne. Ten typ zajęć niesie ze sobą wiele korzyści m.in.:

  • uczniowie poznają te same pojęcia w sposób bardziej kompleksowy, z perspektywy różnych dziedzin wiedzy.
  • stosując wiedzę uczniowie głębiej się uczą: przetwarzają informacje, oceniają je, wykorzystują, syntezują i tworzą nową wiedzę.

W prawidłowym rozwijaniu umiejętności naukowej uczniów ważne jest by, zapoznawali się oni z procedurą problematyki badawczej. W trakcie tej jednostki lekcyjnej uczniowie mają przeprowadzać celowe obserwacje makroskopowe i mikroskopowe. Pozwoli to doskonalić umiejętność planowania i przeprowadzania obserwacji oraz ocenić poprawność zastosowanych procedur badawczych.

Scenariusz przeznaczony jest dla uczniów klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej. Zawiera treści z podstawy programowej szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej (kl. I) z preambuły oraz przedmiotu język polski. Zajęcia realizowane są w plenerze z całą grupą uczniów, wymagają zaaranżowania przestrzeni piknikowej. Mają za zadanie rozwijanie zainteresowań uczniów oraz wskazanie sposobu spędzania wolnego czasu.


Scenariusz lekcji uwzględnia realizację treści działu „Hydrosfera” podstawy programowej dla zakresu podstawowego, które powinny być również znane przez uczniów realizujących kształcenie w zakresie rozszerzonym. W toku lekcji nauczyciel ma możliwość kształtowania zarówno umiejętności geograficznych (m.in. wykorzystanie i analiza danych kartograficznych) jak i umiejętności współpracy podczas wykonywania zadań w grupach. W scenariuszu wykorzystano wybrane techniki, których zadaniem jest motywowanie i pobudzanie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy zaczerpnięte z publikacji „Jak motywować uczniów do nauki?” Merrill Harmin.

czwartek, 22 sierpień 2024 09:19

Wakelet dla nauczycieli geografii

Przestrzeń Wakelet „GEO_FORUM- Sieć Współpracy Nauczycieli Geografii” to zbiór kolekcji, w których nauczyciel geografii znajdzie materiały pomocne do prowadzenia lekcji i ich przygotowywania oraz materiały do własnego doskonalenia. Została ona stworzona w ramach sieci współpracy i samokształcenia GEO_FORUM działającej w SCDIDN w Siedlcach. Przestrzeń podzielono na kilka obszarów, w których zainteresowani znajdą:

  • materiały do lekcji (w tym animacje, ciekawe aplikacje, prezentacje, materiały filmowe i serwisy geograficzne, itd.);
  • źródła danych GIS dla nauczycieli geografii;
  • mapy i dane statystyczne on-line do pracy indywidualnej z uczniem oraz przygotowania materiałów do lekcji;
  • gry geograficzne i aplikacje do ich tworzenia;
  • materiały do matury dla nauczyciela i ucznia;
  • ciekawe webinary i wykłady dla nauczycieli geografii;
  • wybrane webinary i akty prawne (w tym podstawa programowa), które mogą przydać się każdemu nauczycielowi w jego pracy;
  • strony i kanały geograficzne z materiałami, poradnikami i kolekcjami dla geografów.

Materiały w przestrzeni są i będą systematycznie uzupełnianie i aktualizowane. Serdecznie zapraszam do współtworzenia naszej bazy wiedzy ? – swoje propozycje do dołączenia proszę przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Link do kolekcji: https://wakelet.com/@GEO_FORUM_Siedlce__siec_wspolpracy_nauczycieli_geografii6814

Marta Zwolińska
doradca metodyczny geografi
SCDiDN Siedlce

Dodatkowe informacje

  • Nabór ZAMKNIĘTY
  • Przedmiot psycholodzy szkolni, pedagodzy szkolni, ponadprzedmiotowe, dobrostan i zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży
  • Adresat pedagodzy szkolni, psycholodzy szkolni, wychowawcy klas
  • Liczba godzin 16
  • Odpłatność - szkoły współpracujące 300 zł
  • Odpłatność - pozostałe szkoły 350 zł
  • Prowadzący Urszula Grodzka - certyfikowany terapeuta motywujący
  • Miejsce SCDiDN w Siedlcach, ul. K. Osińskiej 6
  • Data rozpoczęcia piątek, 27 wrzesień 2024
  • Godzina 16.00
  • Formy realizacji stacjonarnie
  • Informacje dodatkowe drugie spotkanie 28.09.2024 r. godz. 9.00

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.