W obecnej chwili większość nauczycieli wypracowała już swój własny, niepowtarzalny „warsztat pracy on-line”. Wydaje się, że w Internecie także nastąpiła pewna stabilizacja w tym zakresie.
W odniesieniu do większości przedmiotów ogólnokształcących można podawać liczne, godne polecenia przykłady oferty on-line mającej wspierać nauczycieli. Dotyczy to zarówno treści edukacyjnych, jak i narzędzi, a nawet całych portali dedykowanych dla konkretnych zajęć. W przypadku edukacji dla bezpieczeństwa takich gotowych rozwiązań jest znacznie mniej.Jednocześnie edukacja dla bezpieczeństwa to wypadkowa wiedzy i umiejętności z kilku innych przedmiotów. Można nawet spotkać się ze stwierdzeniami, że to specyficzne zajęcia międzyprzedmiotowe ukierunkowane na problematykę bezpieczeństwa.
Z jednej strony można przyjąć, że niewielka celowana dla tego przedmiotu oferta jest pewnym ograniczeniem.Z drugiej strony bogata baza dydaktyczna z innych obszarów dostępna on-line stwarza szerokie możliwości w nauczaniu na odległość edukacji dla bezpieczeństwa.Dodatkowo wirus COVID-19 generuje szereg poważnych problemów na całym świecie. Pandemia w wymiarze zdrowotnym (i jej negatywne skutki w wielu innych wymiarach bezpieczeństwa) dostarcza często wręcz gotowe scenariusze zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa. Na pewno stwarza potrzebę wplatania treści związanych z aktualnymi wyzwaniami dla bezpieczeństwa.
Przykładem może być wprowadzony 16 kwietnia br. obowiązek noszenia maseczek. Edukacja dla bezpieczeństwa może i powinna odgrywać istotną rolę w kształtowaniu umiejętności używania maseczek i rękawiczek oraz w utrwalaniu prawidłowych nawyków w tym zakresie. Tym bardziej, że prawdopodobnie zostaniemy z tym obowiązkiem na dłużej. Dlatego warto uwzględnić tę problematykę w swoim planie zdalnego nauczania. To może być jedno z pierwszych ważnych zadań, jakie stoją przed nauczycielami edukacji dla bezpieczeństwa w tych trudnych czasach.
Oprócz problemu doboru treści zdalne nauczanie w czasie epidemii oznacza dla nas szereg innych wyzwań. Może to być między innymi tworzenie sprawdzianów on-line lub ocenianie uczniów.
W przypadku quizów i testów on-line warto odwiedzić stronę tiknatak.edu.plprowadzoną przez Dariusza Kozioła. Natomiast w odniesieniu do oceniania w zdalnym nauczaniu inspiracją może być artykuł Marty Lipińskiej pt. „Strategie oceniania kształtującego w nauczaniu zdalnym – kryteria sukcesu”. Wśród ogólnopolskich portali, które podjęły wysiłek wsparcia nauczycieli w zdalnym nauczaniu na wyróżnienie zasługuje oferta Centrum Edukacji Obywatelskiej. Za zwieńczenie i udane podsumowanie działań tej organizacji w pierwszym etapie zdalnego nauczania w Polsce można uznać publikację pt. „Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19”, która została wydana pod red. Jacka Pyżalskiego w formie e-booka.
Życzę Państwu powodzenia w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań, cierpliwości przy testowaniu nowych rozwiązań oraz dużo zdrowia i optymizmu. Jednocześnie zachęcam do dzielenia się spostrzeżeniami i Waszymi doświadczeniami w zdalnym nauczaniu edukacji dla bezpieczeństwa.
Szymon Maciołek
doradca metodyczny edukacji dla bezpieczeństwa
SCDiDN Siedlce