poniedziałek, 26 sierpień 2024 10:21

Punktem wyjściowym w realizacji lekcji jest przeprowadzenie wszystkich jej części angażując do aktywności wszystkich uczniów. Zarówno zabawa ożywiająca, jak i ćwiczenia kształtujące mają za zadanie wprowadzenie pozytywnego nastawiania do części głównej lekcji niezależnie od poziomu sprawności czy też warunków fizycznych. Cel główny lekcji realizowany jest metodą zabawową, która nie wymaga specjalistycznych umiejętności technicznych. Założeniem podziału na zespoły i doboru konkurencji jest stworzenie możliwości każdemu uczniowi bycia ważnym członkiem drużyny. Należy pamiętać, że z forma zabawowa nie narzuca sposobu wykonania określonego zadania w sposób ściśle techniczny. Zdając się na inwencję i pomysłowość ucznia nauczyciel stwarza możliwość poszukiwania własnych rozwiązań, co kształtuje jego kreatywność a przede wszystkim daje radość z aktywnego uczestnictwa w lekcji wychowania fizycznego.

Temat lekcji: Kształtowanie sprawności ogólnej w grach i zabawach ruchowych

Klasa: V-VI szkoła podstawowa

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna

Przybory, przyrządy: piłki siatkowe, piłki FitBall

Cele lekcji:

  • motoryczność – kształtowanie szybkości i zwinności
  • umiejętności – doskonalenie rzutów i chwytów piłki
  • wiadomości- znajomość zasad gier i zabaw ruchowych
  • postawy – samokontrola w wykonywaniu ćwiczeń, współpraca w zespole

Tok lekcyjny,  rodzaje zadań

Nazwa i opis zadań (ćwiczeń)

Dozowanie, czas

Uwagi organizacyjne i metodyczne

 

Część I

wstępna

  1. Zbiórka, sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
  2. Zabawa ożywiająca „Berek podwójny” Berek ma za zadanie dotknąć dwie osoby , pierwsza złapana osoba wykonuje 5 „pajacyków” i dalej ucieka, druga złapana osoba staje się berkiem

2 min.

 5 min.

Siad skrzyżny

Berek nie może dotknąć dwa razy tej samej osoby, można zwiększyć liczbę berków,

 

Część II

główna

1.Ćwiczenia kształtujące

  • Siad podparty  na obwodzie koła, twarzą do środka koła, NN proste, lewa noga na prawej osoby siedzącej po lewej stronie, na sygnał  uczniowie przyciskają LN do podłogi a PN starają się ponieść do góry, zmiana ułożenia nóg
  • Siad skrzyżny na obwodzie koła, RR ugięte w łokciach, lewy nadgarstek na prawym osoby siedzącej po lewej stronie, na sygnał  uczniowie przyciskają LN w dół a PR starają się ponieść do góry, zmiana ułożenia rąk

2. Podział na 2 zespoły

  • Gra „ Dwa ognie” dwoma dużymi piłkami FitBaal, gra toczy się do 10-ciu trafień, trafiona osoba gra dalej
  • Jedna piłka FitBaal ustawiona na środku boiska do siatkówki, drużyny ustawione w szeregu naprzeciwko siebie na liniach w odległości 3metrów od piłki, każdy uczeń  ma w ręku piłkę do piłki siatkowej, drużyny mają za zadanie przemieścić dużą piłkę za linię przeciwnika trafiając w nią piłkami do piłki siatkowej, gra toczy się do 3 zwycięstw
  • Drużyna ustawione w dwóch rzędach, pierwsza osoba ustawiona bokiem do kierunku biegu RR w bok, na sygnał kolejna osoba staje przed pierwszą RR w bok, łączą ręce tworząc „most”, kolejna osoba przebiega pod mostem i ustawia się na przodzie tworząc następny  most, drużyna wykonując slalom pod mostami przemieszcza się na linię mety. Wygrywa zespół, który pierwszy dotknie stopą linii mety.
  • J.w., w leżeniu przodem, w poprzek do kierunku wyścigu, RR w bok, kolejne osoby przeskakują przez leżących łącząc wyprostowane RR w łańcuch, wygrywa zespół który pierwszy dotknie dłonią linii mety

4 min.

 

4 min.

 

10 min.

 

10 min.

 

 

2 min.

 

 

2 min.

NN proste w kolanach

Powtarzamy 3x zwiększając czas trwania pracy 3sek., 5sek., 8 sek.

Ręce ugięte w łokciach nie mogą opierać się na kolanach

Punkt jest przyznany gdy trafienie jest bezpośrednie, nie ma punktu gdy piłka odbije się od podłogi, można obronić się przed trawieniem zasłaniając się drugą piłką trzymaną w rękach, gra zaczyna się na sygnał prowadzącego, w momencie rozpoczęcia gry „matka” każdej drużyny ma piłkę

Nie można dotykać dużej piłki żadną częścią ciała, uczniowie po rzucie biegną po dowolną wolną piłką i wracają za zwoją linię,  rzut musi być wykonany z poza  linii

Kolejny zawodnik z drużyny startuje w momencie kiedy zawodnik przed nim rozpoczął slalom,

Kolejny zawodnik z drużyny startuje w momencie kiedy zawodnik przed nim rozpoczął bieg ,

 

Część III

końcowa

  1. Zabawa uspokajająca „Minuta”
  2. Omówienie lekcji, podsumowanie rywalizacji, pożegnanie

5 min.

   

Mariusz Berczyński
doradca metodyczny wychowania fizycznego
SCDiDN Siedlce

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!