TEMAT: Powtórzenie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych.
CELE OGÓLNE:
I. Sprawność rachunkowa.
1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, opisuje wzór słowami;
- zapisuje wyniki podanych działań w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych;
- oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych;
- zapisuje zależności przedstawione w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych;
- zapisuje rozwiązania zadań w postaci wyrażeń algebraicznych jak w przykładzie: Bartek i Grześ zbierali kasztany. Bartek zebrał n kasztanów, Grześ zebrał 7 razy więcej. Następnie Grześ w drodze do domu zgubił 10 kasztanów, a połowę pozostałych oddał Bartkowi. Ile kasztanów ma teraz Bartek, a ile ma Grześ?
- porządkuje jednomiany i dodaje jednomiany podobne (tzn. różniące się jedynie współczynnikiem liczbowym);
- dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, dokonując przy tym redukcji wyrazów podobnych;
- mnoży sumy algebraiczne przez jednomian i dodaje wyrażenia powstałe z mnożenia sum algebraicznych przez jednomiany.
METODY PRACY:
- Dyskusja – praca z całą klasą;
- Metoda ćwiczeniowa;
- Metoda stacji zadaniowych;
- Techniki oceniania kształtującego (praca w parach, światła drogowe lub metoda kciuka, rundka bez przymusu, ankieta dla ucznia do samooceny).
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Prezentacja multimedialna „Powtórzenie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych”;
- Karta z kryteriami sukcesu;
- Karta z kodem QR;
- Karta z ankietą dla ucznia do samooceny;
- Stacje zadaniowe w aplikacji Genial.ly;
- Komputer i projektor;
- Tablety z dostępem do Internetu;
- Videolekcje kanału „Pistacja”.
PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wprowadzenie
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Podanie tematu, celów lekcji oraz kryteriów sukcesu.
Temat: Powtórzenie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych.
Cel dla ucznia: Na dzisiejszej lekcji uporządkujesz swoją wiedzę o wyrażeniach algebraicznych i zastosujesz ją do rozwiązywania zadań.
Kryteria sukcesu (załącznik 1)
- Odczytujesz i zapisujesz wyrażenia algebraiczne
- Zapisujesz jednomian w postaci uporządkowanej
- Upraszczasz sumy algebraiczne
- Dodajesz i odejmujesz sumy algebraiczne
- Znasz i stosujesz metodę mnożenia jednomianów przez sumy algebraiczne
- Znasz i stosujesz regułę mnożenia sum algebraicznych
- Obliczasz wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu wyrażenia do najprostszej postaci
- Zapisujesz zależności przedstawione w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych
- Zapisujesz rozwiązania zadań w postaci wyrażeń algebraicznych
Realizacja
1. Przypomnienie podstawowych wiadomości o wyrażeniach algebraicznych.
Nauczyciel wyświetla na ekranie prezentację multimedialną „Powtórzenie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych” (załącznik 4).
Slajd 1. Temat lekcji.
Slajd 2. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Co to jest wyrażenie algebraiczne?
Slajd 3. Nauczyciel przypomina od czego pochodzi nazwa wyrażenia algebraicznego.
Slajd 4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia, a następnie prezentują swoje rozwiązania.
Slajd 5. Nauczyciel przypomina co to jest jednomian. Uczniowie odpowiadają na pytania: Co to znaczy uporządkować jednomian? oraz Co to są jednomiany podobne?
Slajd 6. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia, a następnie prezentują swoje rozwiązania.
Slajd 7. Nauczyciel przypomina czym jest redukcja wyrazów podobnych, a następnie uczniowie w parach wykonują ćwiczenie i prezentują swoje rozwiązanie.
Slajd 8. Nauczyciel rozmawia z uczniami, w jaki sposób opuszczamy nawiasy, w których znajduje się suma algebraiczna.
Slajd 9. Nauczyciel rozmawia z uczniami, w jaki sposób mnożymy sumę algebraiczną przez jednomian.
Slajd 10. Nauczyciel rozmawia z uczniami, w jaki sposób mnożymy sumy algebraiczne.
Slajd 11. Nauczyciel przypomina, w jaki sposób obliczamy wartość liczbową wyrażeń algebraicznych.
Slajd 12. I 13. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia, a następnie prezentują swoje rozwiązania.
2. Zabawa dydaktyczna – Stacje zadaniowe „Wyrażenia algebraiczne”.
Nauczyciel rozdaje uczniom kod qr (załącznik 2) do stacji zadaniowych, uczniowie skanują za pomocą tabletu i w parach rozwiązują zadania. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i wspomaga ich w przypadku trudności.
https://view.genial.ly/6076baa09793200d248523f0/presentation-wyrazenia-algebraiczne-stacje
Podsumowanie
1. Co na dzisiejszej lekcji sprawiło Wam trudność, a co było dla Was proste? – rundka bez przymusu.
2. Wypełnij ankietę dokonując oceny swoich umiejętności (załącznik 3). Chętni uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
3. Praca domowa: Wybierz i obejrzyj jedną z proponowanych poniżej videolekcji (może to być lekcja prezentująca zagadnienia, w których czujesz się najsłabiej lub taka, która Cię interesuje, czas ok. 10 minut).
Linki do zasobów:
https://tiny.pl/tbn9j (6 zasobów)
https://tiny.pl/tbn92 (10 zasobów)
EWALUACJA ZAJĘĆ (sprawdzenie osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia)
W trakcie lekcji nauczyciel zwraca uwagę na poprawność wypowiedzi uczniów oraz stopień wykonania ćwiczeń. Warto wykorzystać techniki oceniania kształtującego (światła drogowe) dzięki którym nauczyciel na bieżąco otrzymuje informację zwrotną od uczniów, na ile omawiane treści są dla nich zrozumiałe. Również wykonanie przez uczniów zadań ze stacji zadaniowych daje obraz, które cele lekcji zostały osiągnięte i w jakim stopniu.
BIBLIOGRAFIA
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Matematyka - https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/matematyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf
- Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, wyd. CEO, Warszawa, 2012.
- John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, wyd. CEO, Warszawa, 2015.
- Danuta Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, wyd. CEO, Warszawa, 2016.
ZAŁĄCZNIKI
- Kryteria sukcesu.
- Kod QR dla uczniów.
- Ankieta dla ucznia do samooceny.
- Prezentacja multimedialna „Powtórzenie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych”.
Dorota Saj
doradca metodyczny matematyki
SCDIDN Siedlce