czwartek, 22 sierpień 2024 09:31


Scenariusz lekcji uwzględnia realizację treści działu „Hydrosfera” podstawy programowej dla zakresu podstawowego, które powinny być również znane przez uczniów realizujących kształcenie w zakresie rozszerzonym. W toku lekcji nauczyciel ma możliwość kształtowania zarówno umiejętności geograficznych (m.in. wykorzystanie i analiza danych kartograficznych) jak i umiejętności współpracy podczas wykonywania zadań w grupach. W scenariuszu wykorzystano wybrane techniki, których zadaniem jest motywowanie i pobudzanie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy zaczerpnięte z publikacji „Jak motywować uczniów do nauki?” Merrill Harmin.

TEMAT: Gdzie znajdę lodowce?

CELE OGÓLNE:

Uczeń:

  • wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi;;
  • przedstawia wpływ zanikania pokrywy lodowej w obszarach okołobiegunowych na gospodarkę, życie mieszkańców i ich tożsamość kulturową;

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Uczeń wskazuje na mapie świata obszary występowania lodowców;
  • Uczeń charakteryzuje czynniki, które wpływają na rozmieszczenie lodowców na Ziemi;
  • Uczeń wymienia czynniki, które wpływają na zanik lodowców na Ziemi;
  • Uczeń opisuje konsekwencje zaniku pokrywy lodowej na gospodarkę i życie mieszkańców) stref okołobiegunowych

METODY PRACY:

  • metody podające (wykład, pogadanka),
  • praca w grupie (wykonaj zadanie, wymiana w parach, mapa myśli),
  • praca indywidualna (wykonaj zadanie, zdania podsumowujące),

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

PRZEWIDYWANY CZAS:  45 minut

PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:

faza przygotowawcza –
Nauczyciel omawia cele zajęć, a następnie prowadzi krótki wykład dotyczący powstawania lodowców. Tu wykorzystuje grafikę z multiteki „Przekrój przez pole firnowe”. Na podstawie wykładu uczniowie uzupełniają zadanie 13/str.102 z „Oblicza geografii- maturalne karty pracy, cz.1, a następnie wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność wykonania.

faza zasadnicza –
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje wcześniej przygotowane karty pracy i określa czas, w którym uczniowie mają wykonać zadanie. Następnie nauczyciel wyświetla na projektorze grafikę https://zpe.gov.pl/a/grafika-interaktywna/Dd56vNrOw i w formie pogadanki podsumowuje efekty pracy uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie głównych czynników wpływających na powstawanie lodowców na podstawie fragmentu filmu „Działalność lądolodu i jego wpływ na rzeźbę terenu w Polsce”. Po zakończonej pracy uczniowie dobierają się w pary i wymieniają się efektami pracy indywidualnej.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie 14/s.103, a następnie wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność wykonania. Tu nauczyciel może wykorzystać rycinę „Granica wieloletniego śniegu” z multiteki wydawnictw Nowa Era lub poprosić uczniów o skorzystanie z tej grafiki w podręczniku.
Nauczyciel dzieli klasę na 4 większe zespoły, wyświetla na projektorze przygotowaną wcześniej mapę myśli i każdemu z zespołów przydziela uzupełnienie jednej z części prezentowanej mapy. Następnie prosi uczniów o uważne wysłuchanie audiobooka ZPE i zanotowanie na pojedynczych kartkach (4 kolory – każdy do innej grupy) po jednej przyczynie lub skutku . W tym czasie nauczyciel na tablicy wyznacza miejsca do przyklejenia kartek z informacją. Po zakończonej pracy uczniowie przyklejają swoje kartki i wspólnie z nauczycielem podsumowują i uzupełniają informacje.
Dla chętnych uczniów nauczyciel zadaje prace domową – zadanie 17 /str.105 z maturalnych kart pracy.

faza końcowa
Nauczyciel zapisuje na tablicy(lub wyświetla na projektorze lub wywiesza na tablicy kartkę), początkowe części zdań:
Dowiedziałem się, że ….
Zdziwiło mnie, że …
Zainteresowało mnie …
Następnie prosi uczniów o uzupełnienie tych zdań swoimi przemyśleniami. Gdy większość uczniów zakończy pracę chętni spośród nich na forum klasy przedstawili je lub przeczytali je koledze/koleżance z ławki.
Ilość zdań do dokończenia można rozszerzyć w zależności od czasu, który pozostał do końca lekcji.

EWALUACJA ZAJĘĆ
Sprawdzenie osiągnięcia zakładanych celów odbywa się na bieżąco w czasie sprawdzania poprawności wykonania zadań.

BIBLIOGRAFIA

  • Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem; Szkoła ponadpodstawowa: 4-letnie liceum, 5-letnie technikum; Geografia
  • Podręcznik „Oblicza geografii, zakres podstawowy, cz.1” Malarz Roman Więckowski Marek Paweł Kroh, wyd . NowaEra
  • Karty pracy ucznia „Oblicza geografii, zakres podstawowy, cz.1” Józef Soja Violetta Feliniak Bogusława Marczewska Dorota Burczyk Sebastian Ropel, wyd. Nowa Era.
  • Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego i technikum, wyd. Nowa Era
  • Zintegrowana Platforma Edukacyjna – linki do materiałów w części „środki dydaktyczne”
  • Fragment filmu na serwisie YouTube „Działalność lądolodu i jego wpływ na rzeźbę terenu w Polsce”
  • „Jak motywować uczniów do nauki” Merrill Harrmin, wyd. CEO, Warszawa, 2022

ZAŁĄCZNIKI

Marta Zwolińska
doradca metodyczny geografi
SCDiDN Siedlce

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!