TEMAT: Gdzie znajdę lodowce?
CELE OGÓLNE:
Uczeń:
- wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi;;
- przedstawia wpływ zanikania pokrywy lodowej w obszarach okołobiegunowych na gospodarkę, życie mieszkańców i ich tożsamość kulturową;
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Uczeń wskazuje na mapie świata obszary występowania lodowców;
- Uczeń charakteryzuje czynniki, które wpływają na rozmieszczenie lodowców na Ziemi;
- Uczeń wymienia czynniki, które wpływają na zanik lodowców na Ziemi;
- Uczeń opisuje konsekwencje zaniku pokrywy lodowej na gospodarkę i życie mieszkańców) stref okołobiegunowych
METODY PRACY:
- metody podające (wykład, pogadanka),
- praca w grupie (wykonaj zadanie, wymiana w parach, mapa myśli),
- praca indywidualna (wykonaj zadanie, zdania podsumowujące),
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Atlas geograficzny,
- Maturalne karty pracy: zadanie 13/s.102, 14/s.103 i 17 /str.105
- Multiteka Nowej Ery „Przekrój przez pole firnowe”, „Oblicza Geografii”: Granica wieloletniego śniegu - rycina, Typy lodowców górskich – prezentacja,
- Grafika interaktywna w ZPE - https://zpe.gov.pl/a/grafika-interaktywna/Dd56vNrOw
- Audiobook ZPE - https://zpe.gov.pl/a/audiobook/DYjlUfDdN
- Fragment filmu: „Działalność lądolodu i jego wpływ na rzeźbę terenu w Polsce” (od 1:28 do 1:50) - https://youtu.be/CaykXKHiMBo?si=M6AgstIdQlGCpP8y
- Karta pracy do pracy w grupach
- Mapa myśli i kartki w 4 kolorach
PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
faza przygotowawcza –
Nauczyciel omawia cele zajęć, a następnie prowadzi krótki wykład dotyczący powstawania lodowców. Tu wykorzystuje grafikę z multiteki „Przekrój przez pole firnowe”. Na podstawie wykładu uczniowie uzupełniają zadanie 13/str.102 z „Oblicza geografii- maturalne karty pracy, cz.1, a następnie wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność wykonania.
faza zasadnicza –
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje wcześniej przygotowane karty pracy i określa czas, w którym uczniowie mają wykonać zadanie. Następnie nauczyciel wyświetla na projektorze grafikę https://zpe.gov.pl/a/grafika-interaktywna/Dd56vNrOw i w formie pogadanki podsumowuje efekty pracy uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie głównych czynników wpływających na powstawanie lodowców na podstawie fragmentu filmu „Działalność lądolodu i jego wpływ na rzeźbę terenu w Polsce”. Po zakończonej pracy uczniowie dobierają się w pary i wymieniają się efektami pracy indywidualnej.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie 14/s.103, a następnie wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność wykonania. Tu nauczyciel może wykorzystać rycinę „Granica wieloletniego śniegu” z multiteki wydawnictw Nowa Era lub poprosić uczniów o skorzystanie z tej grafiki w podręczniku.
Nauczyciel dzieli klasę na 4 większe zespoły, wyświetla na projektorze przygotowaną wcześniej mapę myśli i każdemu z zespołów przydziela uzupełnienie jednej z części prezentowanej mapy. Następnie prosi uczniów o uważne wysłuchanie audiobooka ZPE i zanotowanie na pojedynczych kartkach (4 kolory – każdy do innej grupy) po jednej przyczynie lub skutku . W tym czasie nauczyciel na tablicy wyznacza miejsca do przyklejenia kartek z informacją. Po zakończonej pracy uczniowie przyklejają swoje kartki i wspólnie z nauczycielem podsumowują i uzupełniają informacje.
Dla chętnych uczniów nauczyciel zadaje prace domową – zadanie 17 /str.105 z maturalnych kart pracy.
faza końcowa
Nauczyciel zapisuje na tablicy(lub wyświetla na projektorze lub wywiesza na tablicy kartkę), początkowe części zdań:
Dowiedziałem się, że ….
Zdziwiło mnie, że …
Zainteresowało mnie …
Następnie prosi uczniów o uzupełnienie tych zdań swoimi przemyśleniami. Gdy większość uczniów zakończy pracę chętni spośród nich na forum klasy przedstawili je lub przeczytali je koledze/koleżance z ławki.
Ilość zdań do dokończenia można rozszerzyć w zależności od czasu, który pozostał do końca lekcji.
EWALUACJA ZAJĘĆ
Sprawdzenie osiągnięcia zakładanych celów odbywa się na bieżąco w czasie sprawdzania poprawności wykonania zadań.
BIBLIOGRAFIA
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem; Szkoła ponadpodstawowa: 4-letnie liceum, 5-letnie technikum; Geografia
- Podręcznik „Oblicza geografii, zakres podstawowy, cz.1” Malarz Roman Więckowski Marek Paweł Kroh, wyd . NowaEra
- Karty pracy ucznia „Oblicza geografii, zakres podstawowy, cz.1” Józef Soja Violetta Feliniak Bogusława Marczewska Dorota Burczyk Sebastian Ropel, wyd. Nowa Era.
- Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego i technikum, wyd. Nowa Era
- Zintegrowana Platforma Edukacyjna – linki do materiałów w części „środki dydaktyczne”
- Fragment filmu na serwisie YouTube „Działalność lądolodu i jego wpływ na rzeźbę terenu w Polsce”
- „Jak motywować uczniów do nauki” Merrill Harrmin, wyd. CEO, Warszawa, 2022
ZAŁĄCZNIKI
Marta Zwolińska
doradca metodyczny geografi
SCDiDN Siedlce