czwartek, 22 sierpień 2024 10:17

W prawidłowym rozwijaniu umiejętności naukowej uczniów ważne jest by, zapoznawali się oni z procedurą problematyki badawczej. W trakcie tej jednostki lekcyjnej uczniowie mają przeprowadzać celowe obserwacje makroskopowe i mikroskopowe. Pozwoli to doskonalić umiejętność planowania i przeprowadzania obserwacji oraz ocenić poprawność zastosowanych procedur badawczych.

TEMAT: Mszaki rośliny o dominującym gametoficie

CELE OGÓLNE:
Poznanie budowy i czynności życiowych mszaków

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Uczeń:

  • Opisuje budowę morfologiczną i anatomiczną mchu płonnika
  • Wskazuje elementy gametofitu i sporofitu
  • Wyjaśnia pojęcie przemiany pokoleń
  • Omawia przebieg cyklu rozwojowego mszaków na przykładzie mchu płonnika
  • Przedstawia graficznie przebieg cyklu rozwojowego mszaka

METODY PRACY:
Pogadanka , obserwacja makroskopowa i mikroskopowa, praca z podręcznikiem, ćwiczenia w grupach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Lupy, mikroskopy, okazy mchu płonnika, preparaty mikroskopowe przekroju poprzecznego przez listek gametofitu mchu i ulistnioną łodyżkę mchu płonnika , arkusze papieru, mazaki

PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Faza przygotowawcza:

  • Czynności organizacyjne, podanie tematu lekcji oraz celów lekcji.
  • Nauczyciel dzieli klasę na ustaloną liczbę grup. Każdy uczeń losuje kartonik w określonym kolorze lub kształcie. Uczniowie na tej podstawie dobierają się w grupy. Każda grupa otrzymuje lupy, okazy mchu płonnika, mikroskopy, preparaty mikroskopowe z przekrojem poprzecznym przez listek gametofitu mchu płonnika oraz przez łodyżkę gametofitu, instrukcje do ćwiczeń ( załącznik nr 1 i załącznik nr 2). .

Faza zasadnicza:
Nauczyciel prosi o zaprezentowanie uzupełnionych kart pracy przez poszczególne zespoły. Karty pracy uczniowie wklejają do zeszytu. Następnie każda z grup otrzymuje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie na podstawie podręcznika analizują schemat cyklu rozwojowego mchu płonnika. Zadaniem uczniów jest przedstawienie cyklu rozwojowego w formie schematu na arkuszach papieru oraz zaznaczenie na nim elementów sporofitu i gametofitu.

Faza końcowa:
Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi uczniów o powieszenie opracowanych przez grupy plakatów i ich prezentację. Nauczyciel podsumowuje cele lekcji oraz ocenia aktywność uczniów.

EWALUACJA ZAJĘĆ
Nauczyciel przeprowadza grę dydaktyczną. Każda z grup losuje trzy zagadnienia (załącznik nr 3) i układa do nich pytanie. Pytania kierowane są do pozostałych grup. Grupa, która odpowie poprawnie, otrzymuje 1 pkt. Wygrywa ta grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.

BIBLIOGRAFIA
Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony Marek Guzik Ryszard Kozik Władysław Zamachowski wyd. Nowa Era

Załącznik nr 1
Narysuj schemat budowy morfologicznej mchu płonnika. Na podstawie tego okazu opisz elementy budowy mchu używając następujących określeń: gametofit, ulistniona łodyżka, chwytniki, puszka z zarodnikami, seta.

Załącznik nr 2
Wykonaj rysunek obserwacji mikroskopowej przekroju poprzecznego przez listek gametofitu mchu i opisz rysunek używając określeń:, skórka, komórki przewodzące, lamelle
Wykonaj rysunek obserwacji mikroskopowej przekroju poprzecznego przez ulistnioną łodyżkę mchu płonnika i opisz rysunek używając określeń: hydroidy, leptoidy, miękisz asymilacyjny.

Załącznik nr 3
gametofit
hydroidy
leptoidy
asymilatory
sporofit
listki
łodyżka
chwytniki
splątek
zarodnia
seta
stopa

Agnieszka Sempruch
doradca metodyczny przyrody/biologii
SCDiDN Siedlce

Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach

Telefon do sekretariatu: 25 794 33 69

E-mail: scdidn@scdidn.siedlce.pl

Adres: ul. Krystyny Osińskiej 6
08-110 Siedlce

Dołącz do newslettera już dziś!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.