TEMAT: Mszaki rośliny o dominującym gametoficie
CELE OGÓLNE:
Poznanie budowy i czynności życiowych mszaków
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- Opisuje budowę morfologiczną i anatomiczną mchu płonnika
- Wskazuje elementy gametofitu i sporofitu
- Wyjaśnia pojęcie przemiany pokoleń
- Omawia przebieg cyklu rozwojowego mszaków na przykładzie mchu płonnika
- Przedstawia graficznie przebieg cyklu rozwojowego mszaka
METODY PRACY:
Pogadanka , obserwacja makroskopowa i mikroskopowa, praca z podręcznikiem, ćwiczenia w grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Lupy, mikroskopy, okazy mchu płonnika, preparaty mikroskopowe przekroju poprzecznego przez listek gametofitu mchu i ulistnioną łodyżkę mchu płonnika , arkusze papieru, mazaki
PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza przygotowawcza:
- Czynności organizacyjne, podanie tematu lekcji oraz celów lekcji.
- Nauczyciel dzieli klasę na ustaloną liczbę grup. Każdy uczeń losuje kartonik w określonym kolorze lub kształcie. Uczniowie na tej podstawie dobierają się w grupy. Każda grupa otrzymuje lupy, okazy mchu płonnika, mikroskopy, preparaty mikroskopowe z przekrojem poprzecznym przez listek gametofitu mchu płonnika oraz przez łodyżkę gametofitu, instrukcje do ćwiczeń ( załącznik nr 1 i załącznik nr 2). .
Faza zasadnicza:
Nauczyciel prosi o zaprezentowanie uzupełnionych kart pracy przez poszczególne zespoły. Karty pracy uczniowie wklejają do zeszytu. Następnie każda z grup otrzymuje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie na podstawie podręcznika analizują schemat cyklu rozwojowego mchu płonnika. Zadaniem uczniów jest przedstawienie cyklu rozwojowego w formie schematu na arkuszach papieru oraz zaznaczenie na nim elementów sporofitu i gametofitu.
Faza końcowa:
Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi uczniów o powieszenie opracowanych przez grupy plakatów i ich prezentację. Nauczyciel podsumowuje cele lekcji oraz ocenia aktywność uczniów.
EWALUACJA ZAJĘĆ
Nauczyciel przeprowadza grę dydaktyczną. Każda z grup losuje trzy zagadnienia (załącznik nr 3) i układa do nich pytanie. Pytania kierowane są do pozostałych grup. Grupa, która odpowie poprawnie, otrzymuje 1 pkt. Wygrywa ta grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
BIBLIOGRAFIA
Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony Marek Guzik Ryszard Kozik Władysław Zamachowski wyd. Nowa Era
Załącznik nr 1
Narysuj schemat budowy morfologicznej mchu płonnika. Na podstawie tego okazu opisz elementy budowy mchu używając następujących określeń: gametofit, ulistniona łodyżka, chwytniki, puszka z zarodnikami, seta.
Załącznik nr 2
Wykonaj rysunek obserwacji mikroskopowej przekroju poprzecznego przez listek gametofitu mchu i opisz rysunek używając określeń:, skórka, komórki przewodzące, lamelle
Wykonaj rysunek obserwacji mikroskopowej przekroju poprzecznego przez ulistnioną łodyżkę mchu płonnika i opisz rysunek używając określeń: hydroidy, leptoidy, miękisz asymilacyjny.
Załącznik nr 3
gametofit
hydroidy
leptoidy
asymilatory
sporofit
listki
łodyżka
chwytniki
splątek
zarodnia
seta
stopa
Agnieszka Sempruch
doradca metodyczny przyrody/biologii
SCDiDN Siedlce