TEMAT: Budowa i funkcje układu krwionośnego.
CELE OGÓLNE:
Budowa i fizjologia człowieka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń :
- wymienia elementy układu krwionośnego i rodzaje naczyń krwionośnych
- wymienia typy połączeń naczyń krwionośnych
- wyjaśnia mechanizm transportu krwi w żyłach oraz funkcje zastawek
- wyjaśnia działanie obiegu dużego i małego krwi
METODY PRACY:
- Odwrócona lekcja
- Burza mózgów
- Praca w grupach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
rzutnik, laptop, kolorowe mazaki, arkusze papieru, balonik, bambusowe słomki, czerwone i niebieskie taśmy, koraliki, plastelina
PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, podanie tematu lekcji i celów lekcji.
Uczniowie przed lekcją zostali podzieleni na IV grupy. Każda grupa ma przydzielone zadania:
Grupa I – Funkcje układu krwionośnego
Grupa II – Budowa naczyń krwionośnych
Grupa III – Rodzaje połączeń krwionośnych
Grupa IV – Funkcje małego i dużego obiegu krwi
Uczniowie opracowują dane zagadnienia na podstawie otrzymanego od nauczyciela linku:
https://wakelet.com/wake/O4957tFYiyTzHvlBC-Bmw
Faza zasadnicza
Na podstawie materiałów umieszczonych w interaktywnej aplikacji uczniowie przygotowują się do omówienia poszczególnych zadań. Uczniowie z danej grupy tworzą grupy eksperckie i prezentują efekty swojej pracy w formie posteru.
Faza końcowa
Na zakończenie zajęć uczniowie każdej z grup w przy użyciu przedmiotów codziennego użytku, takich jak rury ,baloniki, bambusowe słomki, czerwone i niebieskie taśmy, koraliki, plastelina ilustrują proces krążenia krwi.
EWALUACJA ZAJĘĆ:
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę na temat zagadnień omawianych na lekcji.
BIBLIOGRAFIA
Podręcznik Biologia na czasie 3 dla liceum ogólnokształcącego i technikum.
ZAŁĄCZNIKI
Agnieszka Sempruch
doradca metodyczny przyrody/biologii
SCDiDN Siedlce