TEMAT: Czytanie na trawie
CELE OGÓLNE:
- doskonalenie umiejętności myślowo-językowych (czytanie ze zrozumieniem),
- rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia,
- znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej,
- kształcenie umiejętności świadomego odbioru tekstów literackich i tekstów kultury,
- wyrabianie nawyku samodzielnej, systematycznej lektury,
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów,
- odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej,
- rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe,
- stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych odpowiednio do sytuacji,
- zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie,
- włącza się w życie kulturalne szkoły,
METODY PRACY: praca z tekstem literackim, dyskusja kierowana, metody aktywizujące: konkurs, kalambury
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: książki młodzieżowe, pytania konkursowe do losowania, kartki z grafiką do zabawy w kalambury, flamastry, duże kartki papieru, wyposażenie piknikowe: koce, leżaki, parasole, kapelusze słomiane, okulary przeciwsłoneczne, kosze z przekąskami
i napojami, kosze pełne książek itp.
PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza przygotowawcza
- Powitanie Gości i uczestników, przedstawienie założeń akcji czytelniczej.
- Nawiązanie do reprodukcji obrazu Édouarda Maneta Śniadanie na trawie będącego inspiracją do zorganizowania czytania w ogrodzie. Obraz przedstawia grupę osób beztrosko spędzających czas na trawie, delektujących się posiłkiem w plenerze
i prowadzących rozmowę.
Faza zasadnicza
- Zainaugurowanie czytania przez Gości: dyrektora szkoły, wicedyrektorów, przedstawiciela Rady Rodziców itp. Czytający przedstawiają tytuł książki, imię
i nazwisko autora, mówią, dlaczego wybrali tę książkę i dlaczego lubią czytać, następnie czytają wybrany fragment. - Wystąpienia poszczególnych uczniów, którzy przygotowali fragmenty ulubionych książek. Przed czytaniem podają tytuł oraz imię i nazwisko autora.
- Przeprowadzenie konkursu Z jakiego utworu literackiego pochodzi ten cytat? - chętni uczniowie losują pytania i udzielają odpowiedzi, w przypadku błędnej odpowiedzi lub jej braku odpowiadają inni uczniowie (Załącznik 1).
- Powrót do czytania (jak w punkcie 2.)
- Przerwa na piknikowe śniadanie na trawie - uczestnicy częstują się przekąskami i napojami przyniesionymi przez siebie, prowadzą luźne rozmowy, integrują się.
- Powrót do czytania – wszyscy czytają jednocześnie swoje książki, najpierw głośno, później szeptem, następnie w ciszy. Wymieniają się książkami, rozmawiają w grupach o ulubionej literaturze.
- Zabawa w literackie kalambury Odgadnij tytuł książki.
Chętni uczniowie losują kartki z atrybutami z lektur, a następnie rysują na dużej kartce. Pozostali próbują odgadnąć tytuł i autora.
Kartki z grafiką:
- Dworek w Soplicowie (Pan Tadeusz, Adam Mickiewicz)
- Maliny (Balladyna, Juliusz Słowacki)
- Róża (Mały Książę, Antoine de Saint Exupery)
- Jezioro (Świtezianka, Adam Mickiewicz)
- Zamek (Zemsta, Aleksander Fredro)
- Rydwan (Quo vadis, Henryk Sienkiewicz)
- Duch (Opowieść wigilijna, Charles Dickens)
- Pierścień (Władca pierścieni, John Ronald Reuel Tolkien)
Faza końcowa
- Podsumowanie - podziękowanie za zaangażowanie w akcję, wręczenie wszystkim zakładek do książek własnoręcznie wykonanych przez nauczycieli bibliotekarzy oraz wręczenie nagród dla najbardziej aktywnych uczestników za udział w konkursie
i kalamburach. - Sesja fotograficzna do stworzenia relacji w mediach społecznościowych.
EWALUACJA ZAJĘĆ
Podzielenie się wrażeniami z akcji czytania na trawie. Odpowiedzi uczniów na pytania: Dlaczego lubią czytać książki? Co daje obcowanie z literaturą?
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 1 – pytania do konkursu Z jakiego utworu literackiego pochodzi ten cytat?
Lidia Kopeć
doradca metodyczny bibliotek szkolnych
SCDiDN Siedlce