Temat: Odkrywanie świata sztucznej inteligencji
Grupa wiekowa: klasy VI-VIII szkoły podstawowej oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych
Czas trwania: 45 minut
Cele ogólne:
- Wspieranie kompetencji cyfrowych uczniów
- Wdrażanie uczniów do bezpiecznego korzystania z Internetu
Cele szczegółowe:
- Poznanie zagadnienia sztucznej inteligencji.
- Praktyczne wykorzystanie wyszukiwarki konwersacyjnej Perpelxity AI.
- Podkreślenie bezpieczeństwa i etyki w użyciu sztucznej inteligencji.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się wyszukiwarką Perplexity AI.
- Kształtowanie umiejętności dyskusji i argumentacji.
Środki dydaktyczne: laptopy/tablety/telefony z dostępem do internetu, rzutnik
Metody pracy: pogadanka, dyskusja/burza mózgów, prezentacja, działania praktyczne/ praca z narzędziem cyfrowym
Formy pracy: indywidualna, praca w grupach
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Wprowadzenie:
- Nauczyciel wprowadza temat lekcji, stawiając pytanie problemowe: "Czym jest sztuczna inteligencja?" Następnie inicjuje burzę mózgów, zachęcając uczniów do dzielenia się swoimi myślami, pomysłami i pierwszymi skojarzeniami.
- Po wysłuchaniu odpowiedzi uczniów nauczyciel prezentuje jedną z możliwości wykorzystania narzędzia Perplexity AI (www.perplexity.ai) – wyszukiwarki konwersacyjnej opartej na sztucznej inteligencji, która nie wymaga logowania. Zwraca się do chatbota z prośbą o przedstawienie definicji sztucznej inteligencji w sposób zrozumiały dla uczniów klasy, na przykład piątej. Nauczyciel otrzymuje definicję wraz ze źródłami, a następnie wskazuje konkretnego ucznia do przeczytania przedstawionej definicji.
Część zasadnicza:
Przygotowanie: Uczniowie włączają swoje laptopy/tablety/telefony z dostępem do internetu. Nauczyciel prosi o znalezienie strony internetowej: www.perplexity.ai, tej samej, z której korzystał do wyszukania definicji sztucznej inteligencji.
- Nauczyciel również wyszukuje Perplexity AI (www.perplexity.ai) i za pomocą rzutnika lub monitora objaśnia interfejs Perplexity AI, pokazując, gdzie uczeń będzie wpisywał prompty/treść.
- Nauczyciel wyjaśnia, co to jest prompt, przedstawiając przykłady zarówno niewłaściwego, jak i poprawnego promtu.
Prompt to jak kluczowe pytanie albo wskazówka, które podajesz komputerowi, żeby uzyskać odpowiedź. Działa to trochę jak rozmowa: im bardziej jasne i konkretne pytanie zadasz, tym bardziej zrozumiała i pomocna będzie odpowiedź. Tak jakbyś prosił kolegę o pomoc, ale musisz mu dobrze powiedzieć, co chcesz, żeby zrozumiał, co masz na myśli.
Źle sformułowany prompt: "Proszę o pomoc w przygotowaniu pytań na test z historii II wojny światowej."
Dobra wersja: "Proszę przygotować pięć pytań wielokrotnego wyboru na temat bitwy o Monte Casino do wykorzystania w teście z historii II wojny światowej dla uczniów klasy ósmej".
- Uczniowie, korzystając z Perplexity AI, wpisują własnoręcznie wymyślone prompty. Mają one na celu stworzenie pytań i uzyskanie odpowiedzi, które posłużą do przygotowania do testu z wybranego przedmiotu.
- Chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy, oceniając, czy to, co im podał chatbot, spełnia ich oczekiwania, oraz zastanawiają się, czy taka metoda jest skutecznym sposobem na przygotowanie się do testu i powtórzenie materiału.
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3-4 osobowe i prosi o sformułowanie promptu dotyczącego potencjalnych zagrożeń sztucznej inteligencji. Następnie uczniowie dzielą się ze sobą spostrzeżeniami i podsumowują uzyskane wyniki.
Podsumowanie:
Nauczyciel zachęca uczniów do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami z lekcji oraz tym, w jaki sposób zdobyte informacje wpłynęły na ich zrozumienie sztucznej inteligencji. Uczniowie, korzystając z Perplexity AI, rozwijają umiejętność formułowania promptów, co z kolei może pomóc im w utrwalaniu bieżącego materiału oraz w tworzeniu własnych zadań powtórzeniowych.
Perplexity AI:
*Więcej informacji na temat Perplexity AI: https://wakelet.com/wake/fI6ThmbKNPf9FS2uGS5cB
Ewa Kloge
doradca metodyczny języka niemieckiego
Mariola Sandurska
doradca metodyczny języka angielskiego
SCDiDN Siedlce