Oto kilka najważniejszych cech, przedstawiam je jako „magiczna szóstka”:
Zaangażowany entuzjasta. Nauczyciel entuzjasta przekazuje wiedzę z energią, która zaraża uczniów. Jego entuzjazm sprawia, że uczniowie chętniej angażują się w zajęcia, a przy tym buduje pozytywną atmosferę w klasie. Entuzjasta również zachęca swoich uczniów do samodzielnego poszukiwania wiedzy.
- Optymistyczny pasjonat. Pasjonat jak łatwo się domyśleć jest ekspertem w swojej dziedzinie, ale jednocześnie wciąż rozwija się i poszukuje nowych rozwiązań. Podnosi swoje kompetencje, poprzez udział w różnorodnym doskonaleniu. Jest gotowy do ciągłego rozwoju i pracy nad samym sobą, co w dużej mierze przyczyni się do rozwoju uczniów, którzy będą mieli szczęście być pod skrzydłami takiego nauczyciela. Nawet najbardziej skomplikowane treści potrafi przekazać w sposób przystępny i ciekawy, zrozumiały dla odbiorcy. Jest optymistycznie nastawiony do życia i zaraża optymizmem.
- Innowacyjny kreator. Jego pasja nie ogranicza się do tradycyjnych metod nauczania. Tworzy ciekawe, nieszablonowe rozwiązania na lekcji. Włącza w swoje zajęcia różnorodne narzędzia dydaktyczne, począwszy od gier edukacyjnych, włączając w to różnorodne technologie, eksperymenty czy projekty zespołowe. Dopasowuje sposób nauczania do potrzeb i zainteresowań uczniów.
- Relacyjny człowiek. W moim osobistym odczuciu bez pozytywnych relacji nie ma efektywnej lekcji, efektywnych zajęć. Jest to szczególna umiejętność - umiejętność budowania relacji z uczniami. Zaangażowany, kreatywny pasjonat to nauczyciel, który rozumie i dostrzega potrzebę przekazywana wiedzy w przyjaznej atmosferze. Dlaczego jest to tak ważne i tak przeze mnie podkreślane? Dlatego, iż praca w zróżnicowanej klasie wymaga wykazania się empatią i zrozumieniem wobec potrzeb ówczesnych uczniów. A do tego, traktuje swoich uczniów z szacunkiem, budując relacje oparte na zaufaniu. Odkrywa potencjał każdego ucznia z osobna, wspierając jego rozwój.
- Cierpliwy i wytrwały. To prawda, iż praca nauczyciela wymaga ogromu cierpliwości i wytrwałości w dążeniu. Dlatego ważne jest, aby nie zrażać się występującymi trudnościami ani niepowodzeniami,
a bardziej traktować to jako osobisty rozwój, samodoskonalenie. Napotykane trudności pokazują, że porażki są częścią procesu uczenia się, uczenia się przez całe życie. - Charyzmatyczny inspirator. Taki nauczyciel nie tylko uczy, ale również motywuje uczniów do działania. Charakteryzuje go silna osobowość, która przyciąga uwagę uczniów, a przy tym swoją charyzmą zachęca do rozwijania własnych pasji i odkrywania talentów. A to co jest bardzo ważne, to, to, że zawsze jest autentyczny, szczery. Wie, jak zachęcić swoich uczniów do pracy, ale również wie, że każdy z nich jest inny. Potrafi dostosować własną pracę do potrzeb jakże zróżnicowanej we współczesnej szkole społeczności.
Powyższa „magiczna szóstka” – to najważniejsze w mojej ocenie cechy, które wyróżniają „nauczyciela z pasją”. W połączeniu ze sobą, jak w przysłowiowym przepisie, np. na ciasto, stworzą coś pięknego i autentycznego - NAUCZYCIELA. Nauczyciela, który wie, że jego praca wymaga nieustannego samopoznania, refleksji oraz gotowości do doskonalenia swoich kompetencji. Przecież uczenie się przez całe życie jest nieodłącznym elementem pracy dydaktycznej, a świadomość własnych mocnych stron i ograniczeń pozwala skuteczniej oddziaływać na uczniów. W konsekwencji autentyczność i rozwój nauczyciela przyczyniają się do tworzenia inspirującego środowiska edukacyjnego, sprzyjającego efektywnemu uczeniu się i rozwojowi młodego pokolenia.
Życzę wszystkim optymizmu i podążania do samorozwoju.
Bibliografia:
- Zamkowska A., Nauczyciel z pasją – profesjonalista z powołaniem, [w:] Profesjonalizm nauczyciela w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, red. J. Malinowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017, s. 45–57.
Anna Bogusz
doradca metodyczny
w zakresie pedagogów szkolnych