Emocjonalne SOS:
- Oceń niebezpieczeństwo sytuacji jaka stworzyła się wokół poszkodowanego – odizoluj w przypadku występowania zachowań agresywnych. Przyjrzyj się reakcjom emocjonalnym uczniów, którzy są obserwatorami zdarzenia.
- Oceń realnie swoje możliwości pomocy – W jakim jesteś stanie emocjonalnym – ile dasz rady dać z siebie w tej konkretnej sytuacji? W odpowiedzi na zachowanie ucznia w Tobie też pojawiła się jakaś reakcja emocjonalna. Nie działaj pod jej wpływem. Zastanów się także, jakie skutki przyniosły Twoje dotychczasowe sposoby reagowania w sytuacjach trudnych emocjonalnie. Czy warto je powielać, czy lepiej poszukać innego rozwiązania?
- Oceń stan poszkodowanego – zazwyczaj masz z nim kontakt werbalny, warto więc po prostu zapytać: „Co się stało?” Nazwij stan emocjonalny i określ zaistniałą sytuację w formie pytania. Skup się na faktach: „Jesteś zdenerwowany, bo kolega zabrał ci zabawkę?”, „Czujesz się odrzucony przez rówieśników, bo nie zaprosili Cię do grupy?”, itd.
- Udziel pierwszej pomocy przedspecjalistycznej, albo …. specjalistycznej (patrz punkt 2). Nie zapomnij zacząć od pytania: „Czy mogę Ci jakoś pomóc w tej sytuacji?” Pamiętaj żeby nie moralizować („dobrze wychowany człowiek tak się nie zachowuje”), nie oceniać („jesteś niegrzeczny”, „zachowujesz się dziecinnie”), nie zawstydzać („dzieci będą się z Ciebie śmiały”, „zobacz wszyscy na Ciebie patrzą”, nie zaprzeczać („nic takiego się przecież nie stało”, „weź się w garść”).
- Wezwij pomoc – nie zawsze w trybie pilnym. Jeśli uda Ci się razem z uczniem zapanować nad jego reakcją emocjonalną, to spokojnie zaplanuj system wsparcia. Porozmawiaj z psychologiem albo pedagogiem szkolnym, zaproś do współpracy rodziców, zaplanuj własne działania wychowawcze w obszarze wsparcia emocjonalnego.
- Porozmawiaj ze świadkami zdarzenia – omów z uczniami emocje, jakie wywołała w nich ta sytuacja.
- Skup się na sobie. Nazwij swoje trudne emocje związane z tą sytuacją. Zastanów się, co mówią o Twoich potrzebach? Pooddychaj głęboko. Zadbaj o swój komfort, zamiast odreagowywać na najbliższych trudny dzień w pracy.
Zespół doradców metodycznych SCDiDN Siedlce