TEMAT: Cechy klimatu Polski - ile można wyczytać z map klimatycznych?
CELE OGÓLNE:
Uczeń:
- charakteryzuje klimat Polski oraz wybranego regionu kraju, posługując się mapami elementów klimatu i danymi klimatycznymi;
- interpretuje treści map tematycznych i wykresów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Uczeń opisuje wpływ czynników klimatycznych na klimat w Polsce
- Uczeń wymienia cechy klimatu Polski
- Uczeń na podstawie map i klimogramów charakteryzuje klimat wskazanego regionu Polski
METODY PRACY:
- metody podające (wykład, pogadanka, prezentacja),
- zadania praktyczne
- gra dydaktyczna
FORMY PRACY:
- praca w grupie,
- praca indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- atlas geograficzny,
- Podręcznik “Oblicza geografii”
- “Oblicza geografii - karty pracy ucznia, cz. 3
- Multiteka „Oblicza Geografii”: Czynniki kształtujące klimat Polski, Masy powietrza nad Polską,
- Wirtualny atlas świata EsriPolska
- karta pracy do pracy w grupach
PRZEWIDYWANY CZAS: 45 minut
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje główne zagadnienia poruszane na lekcji, a następnie prowadzi krótki wykład, dotyczący głównych cech klimatu Polski (strefa/typ klimatu oraz termiczne pory roku). Tu wykorzystuje m.in. mapę stref klimatycznych Wirtualny atlas świata EsriPolska. Na podstawie wykładu uczniowie uzupełniają zadanie 1a/str.20 z „Oblicza geografii- karty pracy ucznia, cz.3
Faza zasadnicza
- Nauczyciel prosi chętnego ucznia o przeczytanie polecenia zadania 1b/str.20, a następnie prezentuje materiał wydawnictwa „Masy Powietrza nad Polską”. Zadaniem uczniów jest wykonanie zadania, które wspólnie z nauczycielem sprawdzają.
- Nauczyciel prowadzi pogadankę dotyczącą czynników kształtujących klimat Polski z wykorzystaniem grafiki interaktywnej wydawnictwa „Czynniki kształtujące klimat Polski”. Następnie uczniowie wykonują zadanie 1c i 2/str.20 i sprawdzają poprawność odpowiedzi z nauczycielem.
- Nauczyciel dzieli klasę na zespoły (2-4 osobowe) i rozdaje karty pracy. Po wykonanej pracy uczniowie wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność wykonania zadań.
Faza końcowa
Nauczyciel uruchamia grę on-line sprawdzającą osiągniecie założonych celów przez uczniów.
Link do gry: https://quizizz.com/admin/quiz/65c90a47111d9341a92c254d?source=quiz_share
Lub QR kod
Grę możesz zrobić w dwóch formach:
- na żywo, aby wspólnie z uczniami śledzić wyniki
- jako przypisanie pracy domowej, aby uczniowie mieli dostęp do gry kilkukrotnie.
EWALUACJA ZAJĘĆ (sprawdzenie osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia)
Sprawdzenie osiągnięcia zakładanych celów odbywa się na bieżąco w czasie sprawdzania poprawności wykonania zadań oraz w czasie gry.
BIBLIOGRAFIA
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem; Szkoła ponadpodstawowa: 4-letnie liceum, 5-letnie technikum; Geografia
- Podręcznik „Oblicza geografii, zakres podstawowy, cz.3” C.Zdamiak, A.Dubownik, M. Świtoniak, M.Nowak, B.Szyda, wyd . NowaEra
- Wirtualny atlas świata EsriPolska https://experience.arcgis.com/experience/5d6cac8730294c2d9681975bcd21219d/page/Atlas-%C5%9Awiata/?draft=true
- Karty pracy ucznia „Oblicza geografii, zakres podstawowy, cz.3” K. Maciążek, wyd. Nowa Era
- Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego i technikum, wyd. Nowa Era
- Tomasz Sojka „Matura, geografia – poziom rozszerzony”, wyd Demart
ZAŁĄCZNIKI
Marta Zwolińska
doradca metodyczny geografii
SCDiDN Siedlce