TEMAT: Poznawanie kwalifikacji zawodowych przy użyciu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
CEL OGÓLNY:
Rozpoznawanie własnych zasobów w celu zdobywania kwalifikacji zawodowych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia),
- uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej informacji o sobie,
- uczeń umie skorzystać ze Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i Zintegrowanego Rejestru kwalifikacji jako narzędzi pomocowych w doradztwie zawodowym.
METODY PRACY:
- Burza mózgów
- Mini- wykład
- Dyskusja
- Praca indywidualna
- Praca w parach
- Metody eksponujące (środki multimedialne)
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Platforma https://www.mentimeter.com/ do utworzenia pytania przez nauczyciela
Zakładka strony mentimeter do wypełnienia przez uczniów: https://www.menti.com/
Strona internetowa Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji https://kwalifikacje.gov.pl/k
Tablica multimedialna
Telefony komórkowe z dostępem do Internetu
Mapa pojęciowa
PRZEWIDYWANY CZAS:
Jedna jednostka lekcyjna- 45 minut
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza przygotowawcza:
Po przywitaniu uczniów nauczyciel wprowadza ich w zajęcia przedstawiając temat lekcji i krótko informując, że będziemy mówić o własnych kwalifikacjach zawodowych, sposobach ich zdobywania i możliwości wykorzystania do tego celu Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Faza zasadnicza:
Przy użyciu swoich telefonów komórkowych, wykorzystując stronę menti.com uczniowie odpowiadają na wcześniej przygotowane przez nauczyciela pytanie: Co to są kwalifikacje zawodowe? Powstaje w ten sposób mapa pojęciowa, na podstawie której uczniowie pod kierunkiem nauczyciela podczas burzy mózgów dyskutują o kwalifikacjach zawodowych:
- co wchodzi w skład kwalifikacji zawodowych?
- jaką drogą można zdobyć kwalifikacje?
- kto te kwalifikacje potwierdza?
- do czego kwalifikacje zawodowe są przydatne?
(Opcjonalnie, jeśli uczniowie nie posiadają telefonów komórkowych, nauczyciel zapisuje na tablicy wypracowane podczas burzy mózgów pomysły uczniów).
Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie przez chwilę zastanowili się jakie kwalifikacje już posiadają, lub będą posiadać w niedługim czasie, i w jaki sposób będą one potwierdzone (w sposób formalny- świadectwo ukończenia szkoły podstawowej). Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
W dalszej części zajęć nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej stronę Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji i wspólnie z uczniami przegląda kwalifikacje tam ujęte - może być na przykładzie prowadzenia mediacji w oświacie: krótka charakterystyka kwalifikacji; informacje o kwalifikacji; efekty uczenia się; instytucje certyfikujące kwalifikację.
Po tej prezentacji uczniowie w parach krótko wskazują/ omawiają wzajemne kwalifikacje i ich przydatność w życiu zawodowym.
Faza końcowa:
Nauczyciel prosi o podzielenie się ze wszystkimi swoimi odczuciami na temat kwalifikacji; czy uczniowie odkryli, ile umiejętności już posiadają i jak mogą je wykorzystać w przyszłości; jakie są możliwości wykorzystania zdobytych umiejętności. Prowadzący podsumowuje zajęcia dziękując uczniom za aktywny udział i podkreślając fakt, że kończąc szkołę podstawową posiadają już umiejętności, które z pewnością wykorzystają w późniejszej drodze zawodowej. Nauczyciel wskazuje, że nauka jest procesem całożyciowym i na każdym etapie życia dowiadujemy się nowych rzeczy i zdobywamy kolejne kwalifikacje.
EWALUACJA ZAJĘĆ
Uczniowie wskazują na strony internetowe, z których można skorzystać, poszukując informacji o kwalifikacjach zawodowych.
BIBLIOGRAFIA
Strony internetowe:
https://kwalifikacje.gov.pl/
https://kwalifikacje.gov.pl/k
Beata Grodzicka
doradca metodyczny doradztwa zawodowego
SCDiDN Siedlce