Zadanie
|
Sposób realizacji zadania w systemie pracy zdalnej
|
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki
|
- Nawiązanie kontaktu z uczniami np. poprzez dziennik elektroniczny, kontakt telefoniczny z rodzicami – zapewnienie o gotowości pomocy.
- Określenie we współpracy z wychowawcą dostępu dzieci do technologii informacyjnych.
- Dokonanie analizy trudności edukacyjnych uczniów wynikających z systemu nauki zdalnej (np. poprzez ankietę, rozmowy z rodzicami)
- Określenie mocnych stron i predyspozycji oraz trudności w funkcjonowaniu uczniów w celu pomocy nauczycielom w indywidualizowaniu procesu nauczania dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Prowadzenie badań wśród uczniów np. w formie ankiety dotyczącej ich funkcjonowania psychicznego w okresie pandemii – dominującego nastroju, trudności, korzyści jakie widzą dla siebie w obecnej sytuacji, poziomu stresu, itp.
|
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki
|
- Otoczenie szczególną opieką uczniów z trudnościami wychowawczymi oraz ich rodzin – kontakt telefoniczny, udzielanie wsparcia psychologicznego oraz informacji jak radzić sobie z zachowaniami trudnymi dzieci, być konsekwentnym rodzicem, jak odnosić się do dziecka, itp. (w zależności od tego jak zdiagnozujemy źródło przyczyn wychowawczych).
- Podtrzymywanie lub nawiązanie kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka rodziny.
|
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży
|
Prowadzenie działań wynikających z Planu Wychowawczo – Profilaktycznego – wybór zagadnień najistotniejszych w obecnej sytuacji, np.
- Prowadzenie działań psychoedukacyjnych z zakresu bezpiecznego korzystania z Internetu poprzez przekazanie linków do filmów edukacyjnych i prośbę uczniów o komentarz po ich obejrzeniu poprzez dziennik elektroniczny lub wiadomość email.
- Promocja zdrowego stylu życia – np. zaproszenie uczniów do wspólnego opracowania planu dnia, uwzględniającego odpowiednią ilość snu, czas spędzony przed komputerem, odpowiednia ilość przerw, czasu na rozwijanie pasji, spędzanie czasu z najbliższymi, aktywny udział w życiu domowym, itp.
|
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów
|
- Określenie grupy uczniów zagrożonych wtórnymi skutkami zaburzeń rozwojowych.
- Przygotowanie zaleceń dla rodziców tej grupy uczniów.
- Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
- Przekazywanie rodzicom informacji o dostępnych materiałach dla dzieci z zaburzeniami rozwoju
- Przekazanie zaleceń na czas pandemii dla rodziców uczniów z depresja, zaburzeniami lękowymi, itp.
|
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
|
- Zapewnienie uczniów i rodziców o gotowości pomocy, zachęcenie do zgłaszania trudności poprzez kontakt elektroniczny.
- Prowadzenie działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia przejawów cyberprzemocy.
- Podanie godzin dyżuru telefonicznego i nr tel. pod którym można skontaktować się z psychologiem.
|
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
|
- Konsultacje telefoniczne i on-line z nauczycielami i rodzicami uczniów dotyczące możliwości rozwijania zainteresowań w warunkach domowych.
- Zachęcanie rodziców do aktywnego spędzania czasu z dziećmi w sposób dla nich atrakcyjny i poszukiwanie nowych zainteresowań.
- Minimalizowania czasu poświęconego na oglądanie TV i gry komputerowe.
- Zachęcanie uczniów i rodziców do dzielenia się ciekawymi pomysłami na aktywne spędzenie czasu w domu.
|
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
|
- Konsultacje on-line z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych i innymi specjalistami dotyczące rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów z uwzględnieniem obecnej sytuacji
- Pomoc nauczycielom w indywidualizowaniu procesu zdalnego nauczania dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (na podstawie dokonanej diagnozy mocnych stron i predyspozycji oraz trudności w funkcjonowaniu uczniów).
- Konsultacje on-line z zespołami do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej dotyczące uczniów z trudnościami wychowawczymi w celu ujednolicenia podejmowanych oddziaływań.
|
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
|
- Dzielenie się wiedzą i pomysłami oddziaływań wobec uczniów w ramach pracy zdalnej
- Udzielanie pomocy psychologicznej poprzez zdalnie prowadzone działania:
- Prowadzenie zajęć on–line, zgodnie z planem pracy terapeutycznej (wykorzyplikacji teams, zooom, itp.)
- Prowadzenie zajęć metodą biblioterapii dostosowanych do potrzeb dzieci (z zaburzeniami lękowymi, przeżywających różne trudności, nieśmiałych, itp.) – wykorzystanie cyfrowych wersji bajek terapeutycznych np. M. Molickiej adresowanych do dzieci z konkretnymi potrzebami – przesłanie do ucznia linku do cyfrowej wersji lub treści bajki i poproszenie o wykonanie rysunku do tekstu (młodsze dzieci) lub napisanie listu do głównego bohatera (starsze dzieci)
- Zaproponowanie uczniom z depresją samodzielne wykonanie i prowadzenie „Dziennika nastroju”
- Praca z wykorzystaniem filmu, np.: Rodzina, nauka: „Wielki Mike”; Relacje: „Obdarowani”; Emocje: „W głowie się nie mieści”; Relacje z dorosłymi, rozwijanie pasji, uczciwa rywalizacja: „Wicher”; Szacunek, tolerancja, zrozumienie: „Cudowny chłopak”
|