W § 6 ust. 9 i 10 Rozp. MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym z dn. 9.08.2017 z późn. zm. (Dziennik Ustaw z dnia 24 sierpnia 2017 r. poz. 1578) mamy następujące stwierdzenia:
9. Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu w zakresie, o którym mowa w ust. 1, oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także - za zgodą rodziców ucznia - z innymi podmiotami.
10. Wielospecjalistyczne oceny, o których mowa w ust. 4 i 9, uwzględniają w szczególności:
1) indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia;
2) w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów lub pomocy nauczyciela, o których mowa w §7 ust. 1-5;
3) przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, zgodnie ze wskazaniem zawartym w programie - także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego - wspólnie z grupą, oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.
Analizując powyższe zapisy zawarte w Rozp. MEN przedstawiam propozycję arkusza wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. W poniżej propozycji są punkty, które mogą nie dotyczyć danego ucznia, wtedy zaznaczamy, że nie dotyczy lub nie wymaga w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka. Propozycje, układ tabel może być różny, gdyż nie ma jednego wzoru zaproponowanego przez MEN. Ważne jest, by WOPF-u zawierało informacje zawarte w cytowanym rozporządzeniu.
Musimy pamiętać, iż Zespół co najmniej 2 razy w roku dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Na tej podstawie, z uwzględnieniem oceny efektywności programu, ewentualnie dokonuje modyfikacji IPET-u. Ważne jest, by program wynikał z WOPF-u i był z nią spójny.
Danuta Lebuda
doradca metodyczny
w zakresie edukacji wczesnoszkolnej