Wykorzystanie TIK na lekcjach wychowania fizycznego
„Cyfrowi tubylcy” to pokolenie młodych ludzi, którzy przyszli na świat w okresie rewolucji technologiczno-medialnej. Dla nich Internet jest źródłem wiedzy (Wikipedia), zabawy i emocji (gry). Jest naturalną płaszczyzną budowania relacji społecznych (portale społecznościowe). Są oni przekonani, że dostęp do multimediów mogą mieć prawie wszędzie i zawsze, za pomocą urządzeń (telefony, tablety). Sytuacje tę znają również producenci takiego sprzętu i oprogramowania, którzy coraz mocniej kształtują sposób postrzegania świata młodych ludzi, kreując z jednej strony ich potrzeby i zainteresowania a z drugiej dostarczają coraz nowszych gadżetów zaspokajających te potrzeby.
Efektywne przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego
Sylwetka ucznia dobrze radzącego sobie w sytuacji egzaminacyjnej:
- Posiadający umiejętności zapisane w wymaganiach ogólnych i szczegółowych podstawy programowej
- Znający strategie rozwiązywania zadań w różnych formach
- Dobrze gospodarujący czasem na egzaminie zewnętrznym
- Zdecydowany
- Podejmujący decyzje przemyślane
- Pracujący samodzielnie
- Zapisujący rozwiązania w odpowiednim miejscu
- Dbający o estetykę i czytelność pracy
Zestawienie zmian w prawie oświatowym w roku 2022
Przedstawiamy Państwu zestawienie aktów prawnych, które zostały zmienione w 2022 r. Zapraszamy do lektury.
ABC dla nauczycieli kończących staż na kolejny stopień awansu zawodowego
Podstawy prawne awansu zawodowego, czyli gdzie szukać informacji
Rozpoczynając staż, w jego trakcie, pisząc sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przygotowując się do rozmowy/egzaminu konieczne jest poznanie dwóch podstawowych aktów prawnych opisującymi procedury i wymagania związane z awansem. Są to:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116 i 1700), - szczególnie Rozdział 3a Awans zawodowy nauczycieli *
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020, poz. 2200) *
Internet - krytyczne podejście
- zasady bezpiecznego internetu oraz cyberprzemoc,
- zasady netykiety,
- informacje o Dniu Bezpiecznego Internetu,
- materiały dotyczące bezpieczeństwa w internecie,
- co to "fake news"
- scenariusze zajęć o cyberprzemocy,
- informacje dotyczące praw autorskich
Zespół SCDiDN:
Ewa Kloge
Mariola Sandurska
Danuta Tatarczak
Marta Zwolińska
Zmiany w awansie zawodowym nauczycieli
Nauczycieli, których ścieżka awansu zawodowego przebiega według zmienionych przepisów, zachęcamy do zapoznania się z treścią Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli.
Dziedzictwo kulturowe Europy
Grudzień to czas, w którym działania Samorządowego Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach odbywają się pod hasłem Dziedzictwo kulturowe Europy.
Zjawisko to obejmuje bogatą i zróżnicowaną mozaikę ekspresji kulturalnej i twórczej, którą dziś żyjące pokolenie odziedziczyło po poprzednich pokoleniach Europejczyków. Stanowi to spuściznę, która przekazana zostanie kolejnym generacjom. Obejmuje obiekty naturalne i archeologiczne, muzea, zabytki, dzieła sztuki, zabytkowe miasta, dzieła literackie, muzyczne i audiowizualne oraz wiedzę, zwyczaje i tradycje mieszkańców Unii. (https://culture.ec.europa.eu)
ABC dla nauczycieli kończących staż na kolejny stopień awansu zawodowego.
PODSTAWY PRAWNE AWANSU ZAWODOWEGO, CZYLI GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI
Rozpoczynając staż, w jego trakcie, pisząc sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przygotowując się do rozmowy/egzaminu konieczne jest poznanie dwóch podstawowych aktów prawnych opisującymi procedury i wymagania związane z awansem. Są to:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762), - szczególnie Rozdział 3a Awans zawodowy nauczycieli *
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020, poz. 2200)*
Kształcenie kompetencji kluczowych w edukacji wczesnoszkolnej/ dobre praktyki
Zmieniająca się szkolna rzeczywistość wymaga stałego doskonalenia się nauczycieli oraz permanentnych poszukiwań nowych rozwiązań metodycznych do pracy z uczniami. Działania nauczycieli warunkują: zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego, zalecenia Rady Unii Europejskiej w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych, zróżnicowane, inne niż dotychczas potrzeby dzieci rozpoczynających edukację oraz oczekiwania się rynku pracy. Analizując podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej znajdujemy szereg zapisów mówiących o konieczności kształcenia kompetencji kluczowych.
Co można zrobić, aby uczeń wziął odpowiedzialność za własny proces uczenia się?
Istotą procesu uczenia jest przejęcie przez uczniów odpowiedzialności za własne uczenie się. Jak zatem sprawić , aby nastolatek stał się samosterowny i racjonalnie dbał o swój rozwój i edukację.
Według znanych teorii i założeń w zakresie psychologii, pedagogiki i dydaktyki istnieje wiele sprawdzonych działań, wskazujących drogę do zaangażowania uczniów w proces uczenia się. Jedną z powszechnie znanych metod są strategie oceniania kształtującego. Szczególnie ważne z punktu widzenia samodzielności uczniów jest stosowanie elementów dotyczących formułowania i przekazywania uczniom kryteriów sukcesu oraz formułowanie informacji zwrotnej.